Karakter vier keer voor Gouden Kalf genomineerd

UTRECHT, 2 OKT. Met vier nominaties voor een Gouden Kalf lijkt de Bordewijkverfilming Karakter de grootste favoriet voor de hoofdprijzen op het Nederlands Filmgala morgen. Plaatsvervangend juryvoorzitter Digna Sinke, die waarneemt voor de zieke André van der Louw, maakte gisteravond bekend dat de film wordt voorgedragen in de categorieën beste lange speelfilm, beste regie (Mike van Diem), beste acteur (Jan Decleir) en beste actrice (Betty Schuurman).

Eerder deze week kregen de art directors van Karakter, Rikke Jelier en Alfred Schaaf, al een Gouden Kalf als vakprijs voor al hun werk, waartoe ook de films van Alex van Warmerdam en de televisieserie Zwarte sneeuw behoren. For My Baby van Rudolf van den Berg wordt genomineerd als beste lange speelfilm en voor de regie. De derde nominatie als beste speelfilm is Orlow Seunke's Gordel van smaragd.

De derde genomineerde speelfilmregisseur is Alejandro Agresti voor Buenos Aires Vice Versa. Diezelfde titel wordt ook genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek, samen met Eddy Terstalls Hufters & Hofdames en regisseur Frank Scheffer voor zijn hele oeuvre.

De jury merkt in haar considerans op dat er weinig keuzemogelijkheden waren uit vrouwelijke hoofdrollen. Naast Schuurman werden genomineerd Fem van der Elzen (Naar de klote!) en de gehele cast van Mijke de Jongs Broos.

De concurrenten van Decleir (tevens samen met Agresti en Van den Berg genomineerd voor de Grolsch Award van 50.000 gulden) zijn de acteurs Marc van Uchelen (Hufters & Hofdames) en Jaap van Donselaar voor de eindexamenfilm De tranen van Castro. Het is opmerkelijk dat die film eerder deze week een Gouden Kalf won voor de beste korte documentaire. De jury lijkt met deze nominatie aan te willen geven de als documentaire ingezonden film van Merlijn Passier eerder als speelfilm te willen beschouwen.

Als beste lange documentaire werden genomineerd Kerstmis in Floradorp van René Roelofs, O amor natural van Heddy Honigmann en De stad was van ons van Joost Seelen. Tevens werd gisteravond voor het eerst de Holland Film Award uitgereikt, een nieuwe prijs voor de film die het afgelopen jaar op de meeste buitenlandse festivals vertoond is. De exportpromotieorganisatie Holland Film turfde negentien beantwoorde invitaties voor Paula van der Oests De nieuwe moeder.

Een dag eerder werden in Utrecht twee gesponsorde prijzen van 5000 gulden uitgereikt voor studentenfilms. De Tuschinski Award voor de beste eindexamenfilm van de Nederlandse Film en Televisie Academie ging naar de documentaire Dame met het witte hoedje van Aliona van der Horst. De Citroën Award voor de beste film van alle andere kunstacademies was bestemd voor de science-fictionvariatie Solitair van Daniël Nogueira (Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost, Breda).

Ondanks de gestaag groeiende prijzenregen tijdens het Nederlands Filmfestival gingen er gisteren stemmen op voor het instellen van nog meer prijzen, bij voorbeeld voor animatiefilms, jeugdfilms en low-budgetproducties.

Ook meenden verschillende vakgenoten van de genomineerden dat het totaal ongenoemd blijven van de commercieel meest succesvolle film van het afgelopen jaar, Jean van de Velde's All Stars, duidt op een 'elitaire instelling' van de jury. Dat zulke twijfel aan het recht van een jury om niet de meest succesvolle productie te onderscheiden zich kan voordoen, geeft aan dat het Nederlands Filmfestival in zijn zeventiende editie op een merkwaardig kruispunt is beland: doorgaan als festival waar artistieke normen worden aangelegd of als conventie waar de (publicitaire) belangen van het filmbedrijf worden behartigd. Mits het met open vizier gebeurt, valt voor beide opties iets te zeggen, maar liever niet in combinatie met elkaar.