Charlie

Foto: De kameel Charlie (1987) is een professional in de showbizz. Zo figureerde hij al in spotje voor shoarmavlees van Albert Heijn. Daarin moest hij voor een AH-vestiging wachten totdat zijn 'baasje' weer terug zou zijn van het boodschappen doen. Charlie is het wel gewend. Hij verdient de kost op velerlei wijze. Via het dierenbemiddelingsbureau van Pammy Boltini te Naarden wordt hij geregeld geboekt voor televisie-, advertentie- en pr-werk.

Zoals laatst nog, toen hij een groepje bezoekers uit één van de oliestaten moest begeleiden in Amsterdam. “Hij gaat ook regelmatig mee naar winkelopeningen”, weet dierenregisseur Frans van Boxtel. “Kamelen zijn erg gewild voor ludieke items. Vooral in de reclame.” Van de kou in Nederland heeft Charlie geen last, zo verzekert Van Boxtel regelmatig ongeruste passanten. “Net als een schaap hebben kamelen een dikke vacht die aangroeit al naar gelang de buitentemperatuur. Hij heeft eerder een hekel aan warme ruimten. Vergeet niet dat kamelen van India tot in Siberië voorkomen.” De kameel is een dier met een eigen willetje, zo heeft Van Boxtel inmiddels gemerkt. “Een kameel is van dwang niet onder de indruk. Hij is met geen zweep naar binnen te krijgen als hij niet wil. Het is wat dat betreft net een ezel.” Vandaar dat Van Boxtel de zachte aanpak uit de kast haalt als er iets van Charlie wordt verwacht. “Lokken met brood en vriendelijke woorden doen wonderen.” Charlie is in het dierenverblijf dat Van Boxtel beheert, Animal Center De Ark te Gilze Rijen, geboren. “Hij loopt hier in een kudde van tien stuks. Het is een 100 procent Nederlandse kameel.” (Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold)