Verwarring draagt bij aan ramp bij Medan

JAKARTA, 30 SEPT. Een misverstand tussen de verkeerstoren van het vliegveld Polonia bij Medan en de piloten van de Garuda-Airbus die afgelopen vrijdag met vermoedelijk 236 inzittenden verongelukte, lijkt mede oorzaak van de ramp. Dat blijkt uit transcripties van gesprekken tussen de verkeersleider en de piloot.

Wegens de dikke rooknevels rond het vliegveld van Medan had de piloot verzocht om een begeleide landing. In de laatste anderhalve minuut van de vlucht blijken piloot en luchtverkeersleider voortdurend 'links' en 'rechts' door elkaar te hebben gehaald. De gesprekken waren in het Engels.

De piloot kreeg aanvankelijk opdracht om een draai naar rechts te maken om een bergmassief in de buurt van de luchthaven te ontwijken. Vervolgens sprak de verkeersleider tot verbazing van de piloot over een draai naar links. Op een zeker moment was duidelijk dat de verkeersleider aarzelde. Vervolgens is een schreeuw van de piloot hoorbaar en de woorden 'Allahu Akbar' (God is groot). Daarop stortte het vliegtuig neer.

De laatste anderhalve minuut van het gesprek toont een voortdurend misverstand over de richting van het toestel: Verkeerstoren: “Turn right, heading 046, report established localizer.” De luchtverkeersleider gaf de piloot zo opdracht om te draaien naar een koers van 46 graden (ongeveer naar het noordoosten), om zo in het bereik van een localizer te komen, een radiosignaal dat de richting van de landingsbaan aangeeft. Vervolgens moest de piloot melden als het zover was. De piloot antwoordde: “Turn right.” Toren: “Confirm you're making turning left now?” Piloot: (pause) “Confirm turning left? We are starting turning right now.” Toren: “Okay. (pause) Okay. Continue turning right heading 015.” Daarop is de kreet van de piloot hoorbaar.

Volgens de voorzitter van de pilotenvereniging van de luchtvaartmaatschappij Garuda, Shadrach Nabadan, hoeft het geringe zicht op zich zelf geen rol te hebben gespeeld. “De rook is niet een groot probleem. Aan boord van het vliegtuig en op de luchthaven is voldoende instrumentarium dat in zo'n geval kan worden gebruikt.”