Utrechts energiebedrijf beroept zich op overmacht; Geen vergoeding stroomschade

UTRECHT, 30 SEPT. Het Utrechtse energiebedrijf REMU zal aan geen enkele klant schade als gevolg van de stroomstoring op 23 juni vergoeden. Dat schrijft REMU-directeur P.J. de Visser vandaag in een persoonlijke brief aan alle 450.000 klanten van het bedrijf.

De Visser schrijft dat uit het onderzoek van de betrokken energiebedrijven (producenten en distributiebedrijven) naar de oorzaken van de storing duidelijk is gebleken dat op 23 juni sprake was van overmacht en dat REMU “geen enkel verwijt kan worden gemaakt”. REMU kreeg 1.500 claims van bedrijven en 850 van particulieren. De Consumentenbond adviseert particulieren die schade kunnen aantonen in beroep te gaan bij de Geschillencommissie

Nutsbedrijven in Den Haag, omdat “het nog maar de vraag is of het uitsluitend ging om overmacht”, aldus een woordvoerster.

Op de ochtend van 23 juni werd als gevolg van spanningsproblemen de stroom in een deel van Gelderland en de hele provincie Utrecht uitgeschakeld, om te voorkomen dat een groter deel van het land zonder elektriciteit kwam te zitten. Veel bedrijven werden gedupeerd, met als belangrijkste de Nederlandse Spoorwegen. Duizenden reizigers konden hun bestemming niet of niet op tijd bereiken.

Elektrische toegangsdeuren van kantoren, scholen en supermarkten werkten niet, computers lagen stil, net als fabrieken die voor de productie afhankelijk zijn van elektromotoren.

Aanvankelijk wekte REMU de verwachting dat particulieren met een aangetoonde schade van minimaal 300 gulden een vergoeding van maximaal 3.000 gulden per geval zouden krijgen. Die regeling was eerder overeengekomen tussen alle distributiebedrijven. Nu volgens REMU is gebleken dat de storing aan overmacht was te wijten wordt geen enkele claim gehonoreerd.

REMU wijst erop dat de resultaten van het onderzoek naar de oorzaken inmiddels zijn bevestigd door een commissie van onafhankelijke deskundigen.

REMU was aanvankelijk van plan alle claims van bedrijven door te sturen naar de stroomproductiebedrijven, maar daar ziet het Utrechts bedrijf nu vanaf. Ook de indieners van schadeclaims die geen klant van REMU zijn, zoals NS-reizigers, krijgen een brief van directeur De Visser.

Aan alle belangstellenden is een niet-techische samenvatting van het onderzoeksrapport aangeboden.