Shell: 3.000 banen minder in Europa

ROTTERDAM, 30 SEPT. Oliemaatschappij Shell zal de komende twee tot drie jaar bijna drieduizend van de 19.000 banen in haar Europese raffinage- en marketing-sector in Europa schrappen. Dat is het gevolg van een ingrijpend programma voor reorganisatie en kostenbesparing, waarbij 'beter wordt aangesloten op de wensen van de klant'. Dit heeft het Nederlands-Britse concern vanochtend meegedeeld.

Belangrijke onderdelen van het reorganisatieplan zijn een vermindering van het aantal 'managementlagen' in heel Europa waarmee de afstand tussen personeel en de klanten drastisch wordt verkleind, en het op één lijn brengen van productie (raffinage), levering en distributie van olieproducten.

Shell wil ook de dienstverlening aan klanten verbeteren door de bestaande service-functies commerciëler aan te pakken, waardoor de kosten moeten dalen. Per 1 januari aanstaande wordt een nieuwe dochteronderneming opgericht: Shell Europe Oil Products. Daarin wordt de hele Europese marketingsector samengebracht. Daardoor moet de locale verkoopfunctie van olieproducten via Shell-dochterbedrijven in heel Europa worden versterkt en kan een klimaat ontstaan waarin individuele werknemers meer invloed krijgen op de activiteiten van het concern.

Directeur Phil Turberville van Shell Olieproducten in Londen zei vanochtend dat de veranderingen vooral gericht zijn op het zeker stellen “dat de klant altijd koning is en dat wij de talenten in onze organisatie ruim baan geven”.

Turberville: “De essentie is dat we onze organisatie op zijn kop zetten, zodat de klant prioriteit krijgt en de hele organisatie daarop wordt geënt. Dubbel werk in diverse landen moet worden vermeden, want dat kost alleen maar geld. Hoewel verlaging van kosten een belangrijk doel is, is deze reorganisatie ook gericht op een lange-termijn groei binnen een klimaat van steeds sterkere concurrentie. Shell heeft al een leidende positie over heel Europa, maar we moeten onze positie in alle markten waarin de actief zijn, verder verbeteren.”

De nieuwe management service-onderneming zal worden geleid door een directievoorzitter en negen directeuren. Drie van hen zullen zich bezighouden met de verkoop van producten in Europa.