Schiphol bedreigt vrede KLM-NWA

NEW YORK, 30 SEPT. De problemen rond Schiphol vormen op termijn een ernstige bedreiging voor de gisteren in New York beklonken alliantie tussen de KLM en haar Amerikaanse partner Northwest Airlines (NWA).

Wanneer de Nederlandse overheid in de toekomst te stringente beperkingen stelt aan de groei van Schiphol dan zullen de Amerikanen via een aantal ontsnappingsclausules die in het samenwerkingscontract met de KLM zijn ingebracht de alliantie verbreken. Dat zei topman John Dasburg van Northwest gisteren in New York, waar hij en zijn KLM-collega Leo van Wijk de strijdbijl definitief hebben begraven na recente problemen tussen de twee bedrijven in het verleden.

Op de 64ste verdieping van het Rockefellercentrum in Manhattan werd de nieuwe samenwerkingsovereenkomst ondertekend die beide maatschappijen nog tien jaar aan elkaar verbindt. Onderdeel van de overeenkomst is ondermeer de verkoop in vier tranches van KLM's totale aandelenbelang in Northwest, dat de KLM in totaal 1,17 miljard dollar oplevert (ruim 2,3 miljard gulden). Met het terugbrengen van het KLM-belang in Northwest naar nul procent in het jaar 2000 worden de rechtszaken beëindigd die de KLM in de Verenigde Staten had aangespannen.

Maar er werd niettemin een domper op het feestje in New York gezet door de dreigende problemen rond Schiphol. “Wij zien Schiphol - trouwens ook de haven van Rotterdam - als een van de beste verkeersdistributiepunten in Europa. Daarover hebben we ons goed georiënteerd toen wij aan deze samenwerking begonnen. We hebben er echter het volste vertrouwen in dat de KLM met de politiek in Nederland tot een oplossing komt”, aldus Dasburg.

Vice-president marketing van Northwest Michael Levine was echter minder diplomatiek in zijn kritiek op de problemen rond Schiphol: “Als Schiphol een probleem wordt om onze activiteiten goed uit te kunnen voeren dan wordt onze samenwerking met KLM ook een probleem.”

Pagina 17: Northwest: onbegrip Schiphol

In Amerikaanse kringen bestaat maar weinig begrip voor de grenzen aan de groei die aan Schiphol zijn gesteld. KLM-topman Leo van Wijk nam de kou enigszins uit de lucht door te verklaren dat de KLM zelfs binnen de huidige door Schiphol opgelegde regels nog flink kan groeien. Maar in een gedeeltelijke overheveling van activiteiten van Schiphol naar luchthavens in de omgeving als het Londense Stansted ziet de KLM weinig heil.

Op 1 november gaat het zogeheten zes-blokkensysteem in van de KLM, ofwel zes piekperioden waardoor vluchten binnen Europa naadloos aansluiten op de intercontinentale vluchten. De zogeheten code sharing (het gezamenlijk uitvoeren van vluchten) met Northwest wordt geïntensiveerd. Alleen al op de transatlantische route levert die samenwerking tussen KLM en Northwest dit jaar een extra bedrag op van 10 miljoen dollar.

Van Wijk denkt niet dat de ruzie van de afgelopen jaren tussen Northwest en KLM de samenwerking tussen beide maatschappijen nodeloos heeft vertraagd. “Zeker niet aan de operationele kant. Dat is een succes gebleken waarbij we vergelijkbare allianties in de luchtvaart als de onze zelfs op achterstand hebben gezet. Wel hebben we tot nu toe alleen naar de passagierskant van de alliantie gekeken. Tot nu toe hebben we niet veel aan samenwerking op het gebied van vracht gedaan. Dat gaat veranderen. We gaan de komende tijd veel geld in systemen stoppen die voor de samenwerking op cargo-gebied van belang kunnen zijn.”

Zowel Dasburg als Van Wijk zijn ervan overtuigd dat een verdere concentratie van luchtvaartmaatschappijen, fusies en overnames het beeld van de luchtvaart de komende jaren zullen bepalen. De KLM zelf heeft dringend behoefte aan een Europese partner. Alitalia wordt in dit verband veelveeldig genoemd en zou ook de voorkeur genieten van Northwest. Inmiddels heeft Northwest Airlines bekendgemaakt dat KLM-topman Van Wijk de zetel in de board van Northwest, die hij twee jaar geleden opgaf, weer zal innemen. Van Wijk gaf er destijds samen met zijn voorganger Bouw en collega Abrahamsen de brui aan naar aanleiding van het geschil over zeggenschap.