Gulden boete voor bedrijf; Schikking 'hossende' ministers

DEN HAAG, 29 SEPT. Premier Kok en de ministers Van Mierlo (Buitenlandse Zaken), Zalm (Financiën) en Borst (Volksgezondheid) hebben een schikking getroffen met Amstel Lease over een advertentie waarin zij hossend werden afgebeeld.

Het bedrijf zal een rectificatie plaatsen en een symbolische boete van één gulden betalen. De bewindslieden hadden gedreigd naar de rechter te stappen, omdat ze vonden dat de gemanipuleerde advertentiefoto een inbreuk was op hun persoonlijke levenssfeer en strijdig met het portretrecht.

De advertentie besloeg een halve pagina en verscheen op Prinsjesdag in De Telegraaf en Het Financieele Dagblad. De foto toonde minister Zalm die, zwaaiend met een koffertje, een polonaise aanvoert van de drie overige lachende ministers. De tekst onder de foto luidde: 'Regeren is vooruitzien'.

Deze week troffen de bewindslieden een schikking met adverteerder Amstel Lease. Het bedrijf zal een over een kwart krantenpagina een door de vier bewindslieden geaccordeerde rectificatietekst plaatsen in de twee kranten die de advertentie opnamen. Het bedrijf zal daarin aangeven dat het zich niet heeft gerealiseerd dat de bewindslieden het gebruik van hun portret voor commerciële doeleinden onrechtmatig achten. Ook heeft het bedrijf schriftelijk vastgelegd zich niet meer aan dergelijke praktijken schuldig te maken. Verder betaalt Amstel Lease de symbolische boete van één gulden.

Volgens woordvoerder Van der Ploeg van de Rijksvoorlichtingsdienst was de datum voor het kort geding al vastgesteld op 1 oktober. Daarop besloot Amstel Lease de schikking die de ministers aanboden toch maar te accepteren. Van der Ploeg zegt tevreden te zijn over de uitkomst. Hij hoopt dat de reclamewereld hiermee inziet dat het gebruik van portretten van bewindslieden voor commerciële doeleinden zonder toestemming vooraf niet zomaar kan.

Premier Kok zei eerder “buitengewoon chagrijnig” te hebben gereageerd toen hij de advertentie onder ogen kreeg. Hoewel het vaker is voorgekomen dat bewindslieden in al dan niet bewerkte vorm deel uitmaken van een advertentie, was de dreiging om ervoor naar de rechter te stappen nieuw. Meestal kwam het tot een klacht bij de Reclame Code Commissie, waarna het gegispte bedrijf beterschap beloofde. “De ervaring leert dat reclamemakers zich niet aan de spelregels houden”, zei Van der Ploeg in een verklaring op de aanvankelijke beslissing naar de rechter te stappen.

Volgens J. Hendrix, directeur van Amstel Lease, heeft zijn bedrijf een “gigantische naamsbekendheid bij het grote publiek” aan de commotie rondom de advertentie overgehouden.