Films stimuleren Latijn

RIJSWIJK, 29 SEPT. Latijn wordt weer populair onder Amerikaanse scholieren. Het aantal studenten in de Verenigde Staten dat kiest voor een studie in deze dode taal is in twee jaar tijd met een kwart toegenomen.

De wederopleving van het Latijn is volgens veel classici vooral te danken aan de Amerikaanse filmindustrie. De Walt Disney-productie Hercules en de televisieserie over de Odyssee maken jongeren weer enthousiast voor het leren van Latijn. Van Disney's animatiefilm Hercules is in de VS een populaire televisieversie verschenen. Het Amerikaanse televisiestation NBC bracht Homerus' Odyssee op de buis, die naar verwachting door maatschappijen over de gehele wereld zal worden aangekocht.

In Groot Brittannië doet zich een soortgelijke ontwikkeling voor als in de Verenigde Staten. Winkels in Groot-Brittannië melden een toename van de verkoop van cassettebanden met de teksten van de Ilias, voorgelezen door Derek Jacobi. Herodotus' Historiën staat op de lijst van best verkochte boeken sinds er in de Oscar winnende film The English Patient veel uit is geciteerd. De Sunday Telegraph meldt dat het nieuwe lesprogramma Latijn voor middelbare scholen onder meer een stripboek in deze taal bevat. (ANP)