Unique na fusie op zoek naar verdere groei

Uitzendpionier Alex Mulder heeft nog grote plannen met 'zijn' Unique. Na de fusie met Goudsmit gaat hij in binnen- en buitenland op zoek naar uitzendwerk met hoge marges. Stil gaan leven met 600 miljoen gulden is niets voor hem.

ALMERE, 27 SEPT. Over zijn persoonlijke rijkdom praat hij liever niet. Als oprichter A. Mulder van uitzendorganisatie Unique International al zijn aandelen op de beurs te gelde zou maken, zou hij zich met een vermogen van 600 miljoen gulden kunnen terugtrekken. “Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Ik ben er helemaal niet in geïnteresseerd om stil te gaan leven”, zegt hij gedecideerd. “Daarvoor ben ik waarschijnlijk toch te calvinistisch ingesteld.”

De 50-jarige Mulder vindt de uitzendbranche duidelijk nog veel te leuk om er al uit te stappen. Samen met mensen als Frits Goldschmeding (Randstad), Jan Brand (Brunel) en Silvia Tóth (Content) behoorde Alex Mulder in de beginjaren zeventig tot de pioniers van de uitzendwereld. Als directie-assistent bij een ingenieursbureau schreef hij een ondernemingsplan om een gespecialiseerd technisch uitzendbureau te beginnen. Het plan werd door de directeur linea recta naar de prullenmand verwezen, waarna Mulder besloot zelf een uitzendbureau te beginnen. In 1972 kocht hij Uitzendbureau Van der Waal, met acht werknemers en - het belangrijkste - een toen net verplichte uitzendvergunning. Een jaar later werd de onderneming omgedoopt in Unique Uitzendbureau.

Unique heeft zich vanaf het begin sterk gericht op het midden- en kleinbedrijf. Bij grote bedrijven worden volgens Mulder meer bulkcontracten afgesloten - uitzendcontracten met hoge volumes en lage marges. “Wij zijn geen volumespelers. Dat willen we ook niet. Het past niet in onze bedrijfscultuur. We zouden onze energie en financiële middelen verkeerd aanwenden als we op die manier de markt zouden benaderen.”

De strategie van Unique is volgens Mulder juist de andere kant op: weg van de bulk, in de richting van de markt voor specialisten, zoals hoogopgeleide technici en automatiseerders. In die lijn past ook de recente fusie met beursfonds Goudsmit, eigenaar van gespecialiseerde uitzendketens als Polec, Technotime en Edes/Seagull. De naam Goudsmit wordt op de beurs vervangen door Unique International.

Mulder heeft voor elk aandeel Unique twee aandelen Goudsmit gekregen, in totaal 11.389.450 stuks. De grootaandeelhouder heeft al aangekondigd dat hij binnen afzienbare tijd “een substantieel gedeelte” van het pakket nieuwe aandelen wil herplaatsen. De winst van de uitzendcombinatie Unique-Goudsmit is in het eerste halfjaar met ruim 30 procent gestegen tot 17,4 miljoen gulden. De omzet ging met 30 procent omhoog, naar 299 miljoen gulden.

Evenals het gros van de Nederlandse uitzendbranche wil ook Unique de komende jaren de vleugels uitslaan in het buitenland. De Nederlandse markt wordt krap door alle concurrentie, terwijl in vrijwel alle Europese landen versoepeling van regelgeving op stapel staat. Unique, dat op dit moment alleen buitenlands actief is in België, wil de komende jaren de Duitse en de Spaanse uitzendmarkt op. Anders dan bijvoorbeeld Randstad, dat ernaar streeft in het buitenland met eigen vestigingen te beginnen, zoekt Unique naar buitenlandse expansie via overnames. “Het is niet uitgesloten dat we beginnen met de overname van een kleine onderneming, zeg met vijf vestigingen. Vervolgens kunnen we die onderneming gebruiken om de markt van binnenuit te onderzoeken en te kijken welke grotere overnames mogelijk zijn”, zegt Mulder.

Verantwoordelijke voor het acquisitiebeleid van Unique is R. Icke, tot de fusie directeur bij Goudsmit. De bedoeling is dat hij zowel binnen als buiten Nederland zoekt naar geschikte overnamekandidaten. “We zullen zeker ook in Nederland nog een aantal acquisities doen. Dat is een doorlopend proces”, aldus Icke. Welke organisaties daarvoor in aanmerking komen wil de Unique-top niet kwijt.

Door de fusie met Goudsmit is Unique in Nederland opgeklommen van de zevende naar de vijfde plaats in de rangorde van uitzendbureaus (gemeten naar marktaandeel). Daarmee is de nieuwe combinatie nog een stuk kleiner dan Randstad, Vedior of Adecco, maar groter dan Content, dat nu van de zesde naar de zevende plaats is gezakt. Voor beursanalisten is Unique echter nog lang niet groot genoeg. Zo ziet bijvoorbeeld de analist van Effectenbank Stroeve het gevaar dat Unique als middelgrote speler tussen servet en tafellaken dreigt te raken. Het is, met andere woorden, niet groot genoeg om marktleider te kunnen worden en echte schaalvoordelen te realiseren en niet gespecialiseerd genoeg om als niche-speler hoge marges te incasseren.

Is Unique een servet of een tafellaken? Mulder: “Geen van beide.

Je moet kijken naar de sectoren waar we actief zijn. Unique is sterk in het midden- en kleinbedrijf.

Daar richten we ons bewust niet op volume. Die bedrijven zoeken een vervanger voor één van hun werknemers. Daar sluit je geen contracten voor honderd medewerkers tegelijk.'' Hetzelfde geldt volgens Icke voor de Goudsmit-bedrijven.

Juist in de technische hoek is het belangrijk dat men zich thuis voelt bij een bureau. “Een technieker loopt eerder binnen bij een gespecialiseerd bureau dan bij een algemeen bureau. Daar wordt hun taal gesproken.”

Volgend jaar neemt Randstad-topman Goldschmeding na een lange zoektocht naar een geschikte opvolger afscheid van de uitzendbranche. Tóth heeft eind 1996 haar aandelenbelang in Content sterk gereduceerd - een opvolger heeft ze nog niet. De pioniers van het uitzendwezen hebben het er blijkbaar moeilijk mee om de heerschappij over 'hun' bedrijf over te dragen.

Geldt dat voor Mulder ook? “Ik heb het bedrijf nooit bestuurd als enig aandeelhouder. Ik ben altijd een teamplayer geweest. Het is veel te voorbarig om te praten over mijn opvolger, want ik ben nog lang niet weg. Maar in emotionele zin heb ik daar geen probleem mee.”