Jeugd wil commerciële radio

HILVERSUM, 27 SEPT. Jongeren geven massaal de voorkeur aan commerciële radiostations, terwijl ouderen in grote meerderheid kiezen voor de publieke radiozenders.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS, waarvan de resulaten gisteren zijn gepresenteerd. Voor het onderzoek zijn 600 mensen telefonisch ondervraagd.

Van de jongeren tussen 13 en 29 jaar kiest 63 procent voor de commerciële radio. Van de 50-plussers heeft 67 procent juist een voorkeur voor de publieke radio. De leeftijdsgroep tussen 30 en 49 is verdeeld: 47 procent kiest voor de publieke en 48 procent voor de commerciële radio.

In een debat naar aanleiding van de cijfers zei NPS-directeur W. van Beusekom gisteren dat hij zich geen grote zorgen maakt. “In 1970 luisterden jongeren ook naar commerciële stations als Veronica.”

Het Tweede-Kamerlid M. van Zuijlen (PvdA) noemde de uitkomst “schokkend”. Zij sprak van een “ontzettende leeftijdskloof” in de waardering voor de radio. “Hoe vindt de publieke radio weer aansluiting bij de jeugd?” Zendercoördinator van radio 4, H. Hierck, zei dat “jongeren vanzelf vijftig-plus worden”. Van Zuijlen was daar niet van onder de indruk. “Misschien ben je als publieke radio de jongeren wel definitief kwijt.”