Extra openbaar vervoer met boten en watertaxi's

ROTTERDAM, 27 SEPT. Twee snelle veerboten, waterbussen en watertaxi's gaan volgend jaar september openbaar vervoer over water verzorgen tussen Rotterdam en Dordrecht, tussen de Drechtsteden onderling en tussen opstapplaatsen langs de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg tussen de Rotterdamse Van Brienenoordbrug en Vlaardingen. De nieuwe verbindingen zijn initiatieven van overheden en van een particulier bedrijf, het Rotterdamse Hotel New York, dat al enige jaren zeven watertaxi's exploiteert.

Twee catamarans die een snelheid van 55 kilometer per uur kunnen bereiken, zullen een veerdienst verzorgen tussen Rotterdam en Dordrecht, met een stop in Ridderkerk. De reis Rotterdam-Dordrecht zal dan circa 25 minuten duren. De maximaal 150 passagiers zullen 5,25 gulden voor een enkele reis Dordrecht-Rotterdam moeten betalen en het dubbele voor een retour. Bij Ridderkerk en Dordrecht komen grote parkeerplaatsen en parkeergarages, waar forensen die in Rotterdam werken, hun auto kunnen achterlaten.

Vier 'waterbussen', eveneens catamarans die 150 mensen kunnen vervoeren, gaan openbaar vervoer over water tussen de Drechtsteden verzorgen - van Sliedrecht/Alblasserdam naar Dordrecht (een half uur) en van Papendrecht/Zwijndrecht naar Dordrecht (een kwartier). Op deze schepen kunnen reizigers hun fiets meenemen.

“Het gaat bij beide routes eigenlijk om verlengde fietspaden”, zegt ir. B.A. Jongerius van het consortium High Speed Ferry (HSF). Dit consortium, bestaande uit de ZWN Groep, Stadsvervoer Dordrecht en de rederijen Doeksen (Terschelling) en Heijmen Shipping (Arnhem), heeft deze week van de provincie Zuid-Holland vergunning gekregen om de snelle veerboten te exploiteren.

ZWN en Stadsvervoer Dordrecht willen met de waterbussen tussen de Drechtsteden aan de slag. Beide ondernemingen zullen nauw gaan samenwerken. Doeksen en Heijmen Shipping zijn al in Rotterdam actief met party-schepen en rondvaartboten.

De provincie Zuid-Holland zal bijdragen aan de aanloopverliezen van de snelle veerboot in de eerste drie jaar. “Daarna vallen de veerboot en de waterbus onder de reguliere financiering voor het openbaar vervoer”, aldus Jongerius.

Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat zou volgens de HSF-woordvoerder geld ter beschikking willen stellen in het kader van het bestrijden van files op de autowegen. Uit onderzoek door het bureau Traffic Test is volgens Jongerius gebleken, dat onder autoforensen grote belangstelling bestaat voor de snelle veerboot. “Wij rekenen op 2.000 passagiers per dag.”

De snelle veerboot die in Dordrecht vertrekt van de Riedijkshaven, zal in Rotterdam waarschijnlijk afmeren aan het Leuvehoofd. Vanuit onder andere de Leuvehaven onderhouden watertaxi's (voor maximaal acht personen) al geruime tijd verbindingen met hotel New York op de Rotterdamse Kop van Zuid. De directie van New York die zeven watertaxi's in de vaart heeft voor vervoer van hotelgasten, hoopt al in mei volgend jaar te beginnen met vijf tot tien nieuwe watertaxi's die op afroep zullen varen tussen dertig opstapplaatsen tussen de Van Brienenoordbrug en Vlaardingen.

Een kaartje voor een 'rit' met de nieuwe watertaxi zal volgens directeur D. van der Have van 'New York' uitkomen tussen de tarieven voor openbaar vervoer en die voor taxi's. Van der Have heeft zich laten inspireren door het voorbeeld van Venetië, maar de talrijke watertaxi's daar zijn volgens hem zo duur dat alleen toeristen er gebruik van maken, “en dat is in Rotterdam niet de bedoeling”.