Elsevier sjoemelde met oplagecijfers

ROTTERDAM, 26 SEPT. Reed Travel Group, een dochter van uitgeverij Reed Elsevier, heeft jarenlang onjuiste oplagecijfers verstrekt voor catalogi met informatie over hotelaccommodaties en vliegreizen. Dat heeft de onderneming gisteren bekendgemaakt, een half uur voor sluiting van de Amsterdamse beurs.

Reed Elsevier zal een voorziening treffen ten laste van het resultaat over 1997 om adverteerders schadeloos te stellen die door de onjuiste cijfers zijn gedupeerd. Ook zal een 'substantiële' afschrijving worden gedaan op de waarde van de immateriële activa van de Reed Travel Group (in 1996: 472 miljoen pond). “We zullen van buiten een breed onderzoek laten instellen”, aldus bestuurslid P. Vlek van Reed Elsevier. Pas daarna wil hij een schatting geven van de omvang van de schade. Het aandeel Elsevier sloot in Amsterdam gisteren 1,40 gulden lager op 30,80.

De fraude is aan het licht gekomen toen een nieuw directieteam aantrad bij de Reed Travel Group. Voor zover Elsevier nu bekend gaan de malversaties terug tot 1991. In die periode boekte de Travel Group met advertenties in hotel- en luchtvaartcatalogi een omzet van in totaal 500 miljoen Britse pond (meer dan 1,5 miljard gulden). In 1996 heeft de Reed Travel Group voor ongeveer 9 procent bijgedragen aan het operationeel resultaat van Reed Elsevier.