Roujin-Z

Roujin-Z (Hiroyuki Kitakubo, Japan, 1991), BBC2, 2.05-3.20u.

De verheerlijking van geweld lijkt een essentieel onderdeel van de Japanse stripstroming manga te zijn. Maar zinloos is het geweld in de betere voorbeelden niet. Zo staat in Akira, het vorige week door de BBC uitgezonden voorlopige hoogtepunt van het genre, het geweld in dienst van een revolutie in een totalitaire maatschappij.

De film die de BBC vanavond in de manga-cyclus op het programma heeft staan, Roujin-Z, heeft de vergrijzing tot onderwerp. Ergens in de loop van de twintiger jaren van de volgende eeuw heeft het Ministerie van Gezondheid besloten dat de verzorging van bejaarden een te zware last voor staat en familieleden is geworden. Het antwoord is een robotbed met sanitaire voorzieningen, tv-schermen, aansluiting op databanken met literatuur en films. Het apparaat beschikt verder over gymnastische hulpmiddelen en kan geneeskundige bijstand als een hartmassage verlenen.

De bedlegerige eenzame oude man Takizawa wordt door het ministerie opgepakt als proefkonijn voor een symbiose met het bed. Zijn wijkverpleegstertje is daarvan getuige en in de rest van de film probeert ze hem te bevrijden, want een mechanische, centraal georganiseerde verzorging, hoe goed ook, is geen alternatief voor de liefde van een medemens.

Als dan ook nog blijkt dat het apparaat eigenlijk een proefversie is van een militaire vernietigingsmachine waarmee een duistere kliek een greep naar de macht wil doen, brandt de strijd los. De verpleegster weet geholpen door een grappig groepje bejaarde hackers en een laffig vriendje in te breken in de computer van het bed. Het bed blijkt over transformer-capaciteiten te beschikken en weet te ontsnappen. Uiteindelijk vindt er een veldslag plaats tussen het robotbed, door de hackers inmiddels voorzien van de persoonlijkheid van zijn overleden vrouw en uitgegroeid tot een schroothoop van monsterachtige proporties, en de militaire versie.

Voor de regie van Roujin-Z tekende Hiroyuki Kitakubo, maar het is vooral een film van de maker van Akira, Katsuhiro Otomo, die het script schreef en de machines ontwierp. Wie opnieuw de zware kleuren en beklemmendheid van Akira verwacht, komt bedrogen uit. Roujin-Z is in een veel luchtiger stijl getekend en is conventioneler van cameravoering. Op de spectaculaire gevechtsscènes na is het bijna een doorsnee film. Daardoor komen het verhaal en de humor goed tot hun recht.