Interliner al eerder op hol

ROTTERDAM, 26 SEPT. De verlengde interliner die zich gisteren uit zichzelf in de pui van de stationsrestauratie in Eindhoven boorde, is van een type dat al langer verdacht was. Dat zegt adjunct-directeur A. Spaninks van DAFBUS, een van de bouwers van de bus. Bij het ongeval vielen negen gewonden. Eén van het ligt nog in het ziekenhuis.

Voor de duur van het onderzoek heeft de VSN-groep tweeëntwintig van de 178 interliners uit dienst genomen. Vijftien daarvan behoren tot de Hermes Groep uit Weert, die ook de eigenaar is van de gisteren verongelukte bus. Zeven zijn van andere dochterondernemingen van de VSN-groep.

In maart en augustus hebben zich met hetzelfde type interliner incidenten voorgedaan. In augustus is een verlengde interliner in Maastricht plotseling uit zichzelf opgetrokken. Deze interliner is samen met drie andere probleembussen inmiddels extra beveiligd. De politie, die voor het technisch onderzoek de hulp in heeft geroepen van twee experts van de Technische Universiteit Eindhoven, vermoedt dat het op hol slaan van de bussen te wijten is aan problemen met de aansturing in de elektronische apparatuur.

De elektronica in de bussen is ingebouwd door DAFBUS, een 'opbouwer' en het busbedrijf. Voor Spaninks zijn de problemen met de bus “een raadsel”. DAFBUS heeft tot op heden geen technische mankementen kunnen vinden. Spaninks vermoedt dat er magnetische spanning wordt opgebouwd door de communicatieapparatuur, mobilofoon, de telefoonverbinding en de kastjes waarmee de stoplichten worden bediend. Deze spanning zou het elektronische gaspedaal kunnen beïnvloeden.

“Een magnetisch onderzoek zat al in de planning. Daar zouden we maandag mee beginnen”, aldus Spaninks.