Cd-Rom Voer voor Citrofielen

La Légende Citroën, Editions Camino Verde Paris. Cd rom voor Windows en Macintosh, FF 290,- , exclusief verzendkosten

Het rolluik van de antieke Grand Garage op de hoek van de straat gaat knarsend open en binnen begint een filmpje. Het is een reclame voor Citroën in de Verenigde Staten. Een troep paarden stormt over Brooklyn Bridge in New York, draaft door de buitenwijken en vormt, eenmaal aangekomen op de prairie vanuit de lucht gezien, het Citroën-logo - het bekende dubbele sparreteken. Dit soort levende beelden zijn in geen boek te vinden.

Het zijn vooral deze historische rolprentjes die de cd rom La Légende Citroën zo aardig maken. Denkbaar zou de uitgave van een video-film zijn, maar daarop zouden pagina's geschreven tekst weer onmogelijk zijn. En met die geschreven tekst zit het wel goed, want de auteurs Fabien Sabatès, Olivier de Serres, Serge Bellu en Jaques Wolgensinger, kunnen gerust Citroënbiografen bij uitstek worden genoemd.

Het schijfje bevat veertien filmpjes die maar weinig 'Citrofielen' in hun bezit zullen hebben. Zo wordt grondlegger André Citroën tijdens een diner krakend toegezongen door Josephine Baker. Echt zeldzaam zijn de beelden van de reusachtige publiciteitsstunts in de jaren twintig en dertig.

André Citroën, die in 1932 Henri Ford in Detroit bezocht, had voor dergelijke stunts een uitgelezen gevoel. Hij voorzag niet alleen de Eiffeltoren van een uiterst spectaculaire lichtreclame, hij liet zijn auto's ook in twaalf dagen van Parijs naar Timboektoe in Mali rijden. Van La Traversée du Sahara waren tot dusver alleen foto's te achterhalen.

Een andere voor die tijd krankzinnige onderneming was de Croisière Noire, een tocht van Noord-Afrika naar het zuiden van het continent, eindigend in Madagascar. Maar de meest vermetele was zonder twijfel de Croisière Jaune in de jaren '31/'32, een expeditie waarbij een ploeg uit Peking naar het westen vertrok en de andere vanuit Beiroet naar het oosten. In de Himalaya moesten de Citroëns, aan de achterkant door rupsbanden gedragen, volledig uit elkaar worden gesleuteld om ze ergens een hoek om te krijgen. De mannen die uit Peking waren vertrokken werden - tijdelijk - in de cel gezet.

Ook het record van de beroemde Rosalie, die 300.000 kilometer aan een stuk aflegde met een gemiddelde van 93 kilometer per uur is leuk om te zien, al is het bij al die filmpjes wel zaak om nadere gegevens over de getoonde huzarenstukken terug te zoeken in de geschreven tekst op de cd rom of in bestaande naslagwerken over Citroën.

Met La Légende Citroën zijn meer dan duizend foto's - dia-panorama's - op het scherm te toveren. Om de veelheid aan informatie over het flamboyante automerk in banen te leiden, hebben de makers de gegevens in rubrieken ondergebracht.

Zo geeft het hoofdstuk 'l'Homme - les Successeurs' de chronologie weer van de leiding van de fabriek vanaf André Citroën. Een ander hoofdstuk is gewijd aan de modellen die in de loop der jaren zijn verschenen, tot aan de nieuwste toe. In de rubriek l'Innovation' zijn de vernieuwingen terug te vinden, die van het merk Citroën tot aan het midden van de jaren zeventig zo'n buitenbeentje hebben gemaakt. Veel aandacht is daarbij gewijd aan het hydraulische veersysteem dat, zo wordt lyrisch omschreven, is gebaseerd op de interactie tussen olie en gas, waarbij 'de elasticiteit van lucht wordt gepaard aan de flexibiliteit van water'.

Vanaf de introductie op de cd rom is wel duidelijk dat het geluid af en toe maar beter uitgeschakeld kan worden. Want de 'voyage sonore' wordt vooral bepaald door weerzinwekkende muziek waarin het geraas van voorbij suizende auto's is verwerkt. De kijker wordt bijna genoopt subiet 'quitter' aan te klikken.