Voorkeur; Musea

CHINEES PORSELEIN Vierhonderd stuks Chinees porselein in één enkele ruimte, dat gaat al gauw op een rommelig depot lijken. Toch geeft zaal in de nieuwe Zuidvleugel van het Rijksmuseum een rustige en overzichtelijke indruk. Dat komt ook door de manier waarop de kleuren van de voorwerpen zich lieten rangschikken. De collectie Oosters porselein in het Rijksmuseum is voor een groot deel tot stand gekomen door de vrijgevigheid van particulieren die hun bezit aan de gemeenschap wilden schenken. Alles bij elkaar telt deze verzameling ruim tweeduizend objecten. Daaruit zijn nu vierhonderd van de belangrijkste en mooiste voorbeelden (dat zijn twee verschillende criteria) gekozen. Chinees porselein uit het Rijksmuseum tot 23 juni 1998 in de Zuidvleugel Rijksmuseum, Hobbemastraat 19, Amsterdam. Dag. 10-17u.

EEN HUIS VOL Galerie Espace laat ter gelegenheid van haar veertigjarige jubileum onder de titel 'Een huis vol' nog eens uitvoerig zien waar ze staat. In de Haarlemse Vleeshal is een expositie van een kleine honderd werken te zien, waarvan sommige nog niet eerder tentoongesteld zijn geweest. Ze zijn afkomstig uit de privé-collectie van Eva Bendien en haar partner Rutger Noordhoek Hegt, uit de stock van de galerie en geleend van verzamelaar of kunstenaar. Al is de kunst die deze galerie brengt nog zo uiteenlopend van aard, van een losse, dromerige Heyboer tot een strak geschilderde, bijna abstracte Roeland, de stal heeft toch een bepaalde nestgeur die ongetwijfeld nauw verbonden is met een persoonlijke voorkeur. Galerie Espace 1956-1996 40 jaar ruimte voor eigentijdse kunst t/m 19 okt. in de Vleeshal, Grote Markt 16, Haarlem. Ma t/m za 11-17u, zon- en feestdagen 13-17u.

HENK VISCH De avant-garde kunst werd in de jaren zeventig gaandeweg academischer, theoretischer en ontoegankelijker, maar plotseling waren daar jonge Italianen, jonge Duitsers, en in Nederland figuren als René Daniëls, Marlene Dumas en Henk Visch, die weer figuratieve, emotioneel geladen en aansprekelijke beelden maakten, maar dan op een hele andere manier dan de Cobra-schilders uit hun geboortetijd. De Stadsgalerij in Heerlen laat nu een tekeningententoonstelling zien met een ruime keuze uit het werk van Visch van de afgelopen tien jaar. De tentoonstelling, vormt een mooie eenheid. De tekeningen, meestal staand, wijken wat grootte betreft weinig af van het A4-formaat. De voorstellingen zijn simpel weergegeven met zwarte Oost-Indische inkt, af en toe aangevuld met een enkele heldere steunkleur. De mens, in al zijn naaktheid in de wereld, die tobt en op gespannen voet staat met zijn omgeving; daar lijkt het Visch allemaal om te doen. Henk Visch, tekeningen t/m 9 nov. in de Stadsgalerij Heerlen, Raadhuisplein 19, Heerlen. Di t/m vr 11-17u, za en zo 14-17u.

THIERRY DE CORDIER De Belgische kunstenaar Thierry de Cordier vertegenwoordigt dit jaar zijn land op de Biennale van Venetië. Het paviljoen met negen van zijn donkere beelden kreeg een eervolle vermelding van de Biennale-jury. In het Kröller-Müller Museum hangen nu in inkt en gouache De Cordiers verborgen gedachtenspinsels. Ze voeren je mee naar zijn nachten, angsten en fantasiën. Hier vallen merkwaardig genoeg ook de beelden, die we verspreid over de jaren, verdwaald in musea, tegenkwamen, precies op hun plaats. Verwacht van deze Vlaming geen vlotte schetsjes. Hij keek dondersgoed hoe het maanlicht over een heuveltje of een inktvlek strijkt, hoe week het lijf van de regenworm kan zijn en hoeveel verdriet een 'man van smarten' moet verdragen. De huid van zijn gepenseelde peer is bijna te dun om te schillen en een wolk staat net zo grijpbaar aan de papieren hemel als ze in werkelijkheid doet. Bijna alle bladen zijn grondig doorgewerkt. Sommige tekeningen lijken op natuurhistorische manuscripten uit een vergeten museum. Tot 26 okt Museum Overholland in Kröller-Müller Museum, Houtkampweg 6, Otterlo. Di-zo 10-17u

WHISTLER EN HOLLAND De kleur van het papier, gebroken wit, voldoet voor de lucht en met een weinig grijsblauw maakte hij een spiegelend wateroppervlak. Veel transparant grijsgeel zand, een baan water en daarboven de lucht in een tint iets lichter dan het zand. Een paar kleine figuren bewegen zich langs de vloedlijn. In enkele weloverwogen toetsen schilderde Whistler Holland. James McNeill Whistler ((1834-1903), Amerikaan van geboorte en wonend in Parijs en Londen, hield van het Hollandse landschap. Whistler bezocht ons land verscheidene malen. In 1889 bijvoorbeeld verbleef hij twee maanden in Amsterdam; Dordrecht en Domburg waren andere door hem geliefde plaatsen. Het Rijksmuseum heeft een aantal in Nederland gemaakte etsen en aquarellen bijeengebracht vanuit diverse particuliere collecties. Ze zijn aangevuld met werk van Nederlandse schilders die door Whistler zijn beïnvloed, zoals Witsen en Breitner. Whistler en Holland. Aquarellen en etsen van James McNeill Whistler t/m 9 nov in het prentenkabinet van het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Open: dag. 10-17u.

EN VERDER: De collectie Boendermaker, t/m 28 sept in Museum Kranenburgh, Hoflaan 26, Bergen; Monet, Van Gogh en Picasso en vele anderen hoogtepunten uit een Haagse collectie t/m 5 okt in de Kunsthal, Rotterdam; Herman Gordijn t/m 28 sept in het Amsterdams Historisch Museum, Amsterdam.