NV De Naamplaat terug op beurs als Nyloplast

Het bedrijf De Naamplaat verdween met de opheffing van de incourante markt vrijwel geruisloos van de beurs. Na overname door Nyloplast keert het bedrijf als AEX-fonds volgende maand terug. Onder de naam Nyloplast. Een portret.

HARDENBERG, 25 SEPT. Op een regenachtige zondagmiddag, ruim achttien jaar geleden, haalde de directeur van NV De Naamplaat een membraanschakelaar uit elkaar, een nieuwe vinding uit de ruimtevaart. Het werd de bron van inspiratie voor het bedieningspaneel met 'tiptoetsen', bekend van pinautomaten in winkels. De productie en het bedenken van nieuwe toepassingen van de schakelaar maakten de firma groot. Naamplaten en bewegwijzering vormen tegenwoordig nog maar een klein deel van de productie.

In feite haalt De Naamplaat nog maar twaalf procent van zijn omzet uit naamplaten en bewegwijzering, zoals de productie van de bekende ANWB-borden. Toch denkt H.G.P. van Zutphen, inmiddels 24 jaar directeur, er niet aan de firma anders te noemen. “We hebben wel met de gedachte gespeeld. Zoiets als Naamplaat Electronics. Maar uit een onderzoek dat we hebben laten doen is gebleken dat het onze naamsbekendheid, vooral over de grens, ernstig zou aantasten.”

De Naamplaat is sinds begin september onderdeel van Nyloplast uit 's Gravendeel, producent van rioleringssystemen. NV De Naamplaat is daarmee weer een BV. “Maar dat is echt de enige wijziging”, verzekert Van Zutphen. “Waarom zou je een bedrijf veranderen dat goed loopt?” De onderneming gaat onder de eigen naam verder, behalve op de beurs.

Als Nyloplast krijgen de beide bedrijven komende maand weer een notering aan de Amsterdamse effectenbeurs. De sluiting van de incourante markt in juli, waar beide bedrijven eerder genoteerd stonden, was aanleiding voor de overname. “De aandelen waren niet meer vrij verhandelbaar en daar moest een oplossing voor komen. Bovendien wilden we toegang tot de kapitaalmarkt”, legt Van Zutphen uit.

Nyloplast en De Naamplaat pasten echter niet in het profiel van de Nieuwe Markt Amsterdam (NMAX), een beurs voor jonge, startende ondernemers. En voor de 'grote beurs', de AEX, waren ze elk te klein. Overname van De Naamplaat door Nyloplast onderving dat laatste probleem.

De Naamplaat zag net na de Tweede Wereldoorlog, in 1947, het levenslicht. Oprichter J. van Dolderen begon in Amsterdam aan huis met de verkoop van metalen type- en merkplaatjes. In 1969 verkocht hij de zaak aan beleggings- en beheersmaatschappij Lancat. Die besloot De Naamplaat te verplaatsen naar Hardenberg, waar ruimte, volop arbeidskrachten en subsidie beschikbaar waren. Al gauw bleek dat Lancat zich in de voordelen had vergist. Het ging slecht met de verkoop van naamplaten toen Van Zutphen in 1973 als adjunct-directeur bij het bedrijf binnenkwam. “Als nieuwe activiteit zijn we toen aluminium frontpanelen voor wasmachines gaan leveren aan bedrijven als Philips en AEG.”

In 1979 kwam de directeur, van huis uit chemicus, met de membraanschakelaar. Het gaat daarbij om een schakelaar die voorzien is van een stroom doorlatende folie. Deze technologie maakte het mogelijk drukknoppen en tuimelschakelaars te vervangen door 'tiptoetsen'. Van Zutphen rook marktpotentieel en ontwikkelde een specifieke technologie voor de membraanschakelaar. Daarmee werd De Naamplaat begin jaren tachtig de eerste producent ervan in de Benelux. Nog steeds behoort het bedrijf tot de vijf grootste producenten van Europa. In Nederland maken ook Daniëlson en ACL membraanschakelaars.

Het was een gat in de markt. De orders stroomden binnen, van producenten van laboratorium- en telecommunicatie-apparatuur tot autofabrikanten. Van Zutphen zag de netto winst groeien van twee ton begin jaren tachtig, bij 2,7 miljoen gulden omzet, tot 1,9 miljoen gulden vorig jaar op een omzet van 17,3 miljoen. Telde De Naamplaat in 1973 nog 28 werknemers, tegenwoordig zijn het er een kleine honderd. De Naamplaat haalt ongeveer tweederde van zijn omzet uit Nederland. Duitsland is met een aandeel van 35 procent verreweg de belangrijkste exportmarkt. Een beetje export is er verder naar Zweden, Zuid-Amerika en België.

Voor concurrentie uit het Verre Oosten is Van Zutphen niet bang. “Wij kunnen niet op prijs concurreren met Aziatische landen, maar de kwaliteit ligt daar veel lager en communicatie is moeilijker”, legt de directeur uit. “Hier gaan wij zo snel mogelijk met de afnemer om de tafel zitten.” Van Zutphen geeft toe dat hij wel klanten heeft verloren aan Taiwan en China. “Maar,” verzekert hij, “die zijn allemaal weer bij ons teruggekomen.”

Als logisch vervolg op de membraanschakelaar is De Naamplaat zich een paar jaar geleden gaan richten op 'touch screen' en 'electro luminescentie'. Met touch screen kan door aanraking van een (computer)scherm een programma worden bestuurd. Bij electro luminescentie kunnen kunststof folies door een speciale bewerking licht geven.

De Naamplaat kocht de vereiste kennis en past beide technologieën inmiddels toe. De markt hiervoor is volgens Van Zutphen oneindig groot en de respons op de producten overtreft zijn verwachting. “Electro luminescentiefolies kunnen overal worden toegepast waar het te donker is om te lezen. Denk aan tijdschema's bij bushaltes, bedieningsfrontjes in taxi's, lichtreclame.”