Kunstzinnige relatiegeschenken winnen aan populariteit; Geven we een stropdas of een vogelvilla?

Voor veel bedrijven is het een jaarlijks terugkerende hersenkraker: wat sturen we de clièntele met de kerst? Wordt het weer een kistje wijn of een stropdas of komen we dit jaar eens verrassend uit de hoek? Voor bedrijven die niet het risico willen lopen dat hun goed bedoelde dasspeld of de ovenwant-in-huiskleuren linea recta in de kast verdwijnt, is er hoop: het originele relatiegeschenk, meestal in de vorm van design, wint terrein.

Steeds meer leveranciers spelen in op de vraag naar originele geschenken die niet alleen praktisch, maar ook mooi en origineel zijn. Zo maakte ontwerpbureau Art for Sale een klein portemonneetje voor de Rekenkamer en fotolijstjes, sieraden en tassen voor de ING bank. Ook uitzendbureau Vedior, diverse ministeries en lagere overheden zijn klant bij het Amersfoortse bureau. “Steeds meer bedrijven zoeken exclusiviteit, en overheidsinstanties willen af van hun saaie ambtenaren-imago”, zo verklaart Robert Rust, een van de partners in Art for Sale, de populariteit van opvallende relatiegeschenken. Overigens levert het ontwerpbureau desgewenst ook 'doodgewone' kerstpakketten met food en non-food. Rust: “Wij draaien de zaken alleen om. We leveren niet een doos met blikjes, een fles wijn en een kurkentrekker erbij, maar we ontwerpen een fraaie kurkentrekker en doen er een fles wijn bij.”

Art for Sale zag de omzet de afgelopen jaren stijgen tot enkele tonnen per klant. De huidige hoogconjunctuur speelt daarbij een belangrijke rol, volgens Rust. “Tot voor enkele jaren namen bedrijven hun toevlucht tot obligate, goedkope objecten die in grote hoeveelheden werden besteld en uitgedeeld. Nu denken ze langer na wat ze willen en geven meer geld uit.”

Ook Art Poetry & Design, een bemiddelingsbureau voor kunst, poëzie en vormgeving, levert artistieke relatiegeschenken aan grote bedrijven als Akzo Nobel, WAVIN en Bavaria. Voor automatiseringsbureau SRP Nederland maakte het bureau, dat beschikt over een bestand van honderddertig kunstenaars, een map met 20 gesigneerde kunstwerkjes. Kunstenaar Arnout Visser ontwierp voor een bouwbedrijf een vaas van glas en beton, die in een oplage van 350 verscheen.

Het alternatieve relatiegeschenk wint aan populariteit, merkt ook Yvonne Mulder, directeur en mede-eigenaar van Art Poetry & Design. “Bedrijven zijn het geijkte massa-product dat in de kast verdwijnt zat. Geschenken moeten nut hebben.” Daarbij waakt Art Poetry & Design voor al te reclame-achtige geschenken. Mulder: “We werken wel met huiskleuren en logo's, maar alleen op een beschaafde manier. Het logo zetten we het liefst aan de onderkant.”

Aan het design-relatiegeschenk hangt wel een ander prijskaartje dan aan de pen met bedrijfslogo. Een koperen envelop met tekst naar keuze, ontworpen door Teoh van de Voort en Ger Witteveen, kost bij afname van vijftig exemplaren ƒ 125 per stuk. Een bijzonder wijnkistje (“een nieuw uiterlijk voor een traditioneel geschenk”) van kunstenaar Mark van Rooij kost zo'n ƒ 30. Een vogelhuisje ('bedrijfsvogelvilla') met een foto naar keuze, een ontwerp van Bas Berck en Gert Jan Leusink, kost circa ƒ 35. Een origineel cadeau betaalt zichzelf terug, aldus Mulder: “Van een goed relatiegeschenk weet je na tien jaar nog van wie je het hebt gekregen.”

Ook de grotere relatiegeschenken-bedrijven, zoals Daneco en Topdeq, richten zich steeds meer op maatwerk en design, al doet Mark Outshoorn van Daneco de populariteit van kunstzinnige geschenken af als een 'modegril'. “Het is even 'in' en snel weer 'uit'. Klassieke modellen houden in het algemeen langer stand.” De top-3 van relatiegeschenken is al jaren hetzelfde, volgens Outshoorn: schrijfwaren, textiel en bureau-artikelen. Toch gaat ook bij Daneco de tendens richting het “minder anonieme” cadeau. Outshoorn: “Dus geen pen in een doosje met een kaartje 'Met dank voor de samenwerking en groeten van de directie', maar een pen met de naam van de ontvanger. Een paraplu met een houten handvat kan heel goed, maar met een rekenmachine met de tekst 'op ons kunt u rekenen' hoef je als bedrijf niet meer aan te komen.”

Art for Sale, 033-4699950

Art Poetry & Design 0499-476390

Daneco 076-5424140

Topdeq 0297-230707