Jurka zet galerie Farber voort

Barbara Farber begint in Marseille een nieuwe galerie. Assistent Rob Jurka zet de Amsterdamse galerie van Farber voort aan het Singel, waar hij vroeger zelf een galerie had. “Van Barbara Farber heb ik geleerd dat de zakelijke kant van een galerie even belangrijk is als de kunstzinnige.”

'Primary Colors-Art from Los Angeles'. 5/10 t/m 8/11. Galerie Barbara Farber-Rob Jurka, Singel 28, Amsterdam. Di t/m za 13-18u.

AMSTERDAM, 24 SEPT. Galerie Barbara Farber aan de Amsterdamse Keizersgracht heeft de deuren gesloten. Farber, bekend om haar exclusieve keuze van buitenlandse kunstenaars als Julio Galan, Michael Byron en Alfredo Jaar, zet haar galerie in Marseille voort. Maar de band met Amsterdam zal niet definitief worden verbroken.

Rob Jurka, die de afgelopen vijf jaar haar assistent was, zet de galerie voort aan de Singel 28, het oude onderkomen van Jurka's gelijknamige galerie in de jaren zeventig en tachtig. Het pand staat nu nog in de steigers, maar op 5 oktober a.s. opent Jurka er zijn galerie Barbara Farber-Rob Jurka met werk van jonge kunstenaars uit Los Angeles.

Jurka neemt alle kunstenaars van galerie Barbara Farber mee in de nieuwe opzet. Op de achtergrond zal Farber ook blijven meebeslissen. “Zij houdt een stem in het kapittel als er nieuwe kunstenaars bijkomen”, zegt Rob Jurka. “En op internationale beurzen zullen we ons bovendien profileren als één galerie. De samenwerking gaat door op een lager pitje.”

Jurka zal in financieel opzicht weer onafhankelijk zijn. “Van Barbara Farber heb ik inmiddels geleerd dat de zakelijke kant van de galerie even belangrijk is als de kunstzinnige. Niet alleen de kunstenaars bewijs je een dienst met een helder financieel beleid, maar ook jezelf. Farber hamerde altijd op het belang van de continuïteit voor beide partijen.”

Jurka deed destijds in zijn eigen galerie goede zaken met de Nieuwe Wilden. Later ging het mis. “Ik leefde met het idee dat je steeds nieuwe ontwikkelingen in de kunst moest signaleren. Dat betekende dat ik eind jaren tachtig uitsluitend jonge kunstenaars onder de aandacht bracht. Maar aan die dure debuut-tentoonstellingen verdien je natuurlijk niets.”

Ruim twintig jaar heeft Jurka de jonge kunst op de voet gevolgd. Achteraf gezien was het gekkenwerk, vindt hij nu. Want kunst betaalt zich pas terug als het publiek eraan gewend is geraakt. Daarom zal hij zich nu binden aan een vast gezelschap van kunstenaars.

Dat moet een hele omslag betekenen. “Dat valt wel mee, het één sluit het ander niet uit”, zegt Jurka. Ondanks zijn nieuwe aanpak heeft hij de laatste tijd toch veel jonge kunstenaars in de schijnwerpers gezet - met dat verschil dat ze omgeven worden met het werk van internationaal meer bekende collega's. Toch zullen die 'grotere namen' weer ontbreken op de openingstentoonstelling van talent uit Los Angeles. “Nee, ik val niet terug in het oude patroon. Deze exposanten hebben in Los Angeles al veel succes gehad en dus zullen ze hier ook wel in goede aarde vallen.”

De laatste tijd heeft hij alleen maar meer oog gekregen voor de kansen die kunstenaars op de kunstmarkt maken. En dat heeft een rol gespeeld bij het selecteren van de vier Nederlandse kunstenaars die Farber-Jurka voorlopig blijft vertegenwoordigen: Marc Mulders, Erwin Olaf, Alexander Schrabraq en Wouter van Riessen: kunstenaars van wie Farber en hij bijna zeker weten dat ze het in het buitenland goed zullen doen.

“Dat is wat ik graag doe: Nederlandse kunstenaars naar het buitenland brengen. Afgelopen jaar hebben wij heel wat contacten gelegd. Marc Mulders heeft nu dan ook een tentoonstelling in Stefan Stux Gallery in New York.”

Gevraagd naar zijn ervaringen met galerie Farber oude stijl, reageert de schilder Marc Mulders enthousiast. “Ik hing bij Farber als een onbekend Nederlands schildertje naast de internationaal bekende Julio Galan en Guillermo Kuitca. Zo maakten de grootste internationale verzamelaars die op die laatste twee afkwamen, ook kennis met mijn werk. Dat heeft mij later geen windeieren gelegd.”

Vorig jaar vertegenwoordigde Farber Mulders op de kunstbeurs in Chicago en daar kwam onder meer een solotentoonstelling in de vooraanstaande Galerie Daniël Templon in Parijs uit voort. Er volgde een presentatie van zijn werk op de beurzen van Madrid en Basel en nu heeft hij samen met Guido Geelen een tentoonstelling in New York.

Mulders: “In Nederland wordt graag gezeurd over het zogenaamde 'mooie schilderen' waar Farber op uit zou zijn. Spant iemand zich in om Nederlandse kunst in het buitenland te brengen - dan krijg je weer dat soort kritiek te horen. De officiële instanties laten het afweten, Farber niet. Je mag hier in Nederland niet succesvol zijn, want dan ben je te commercieel.”