DIE ZEIT

Wie een Volkswagen Golf, Passat, Audi, BMW of Mercedes koopt krijgt onderdelen van Trabant. De voormalige risee van 's werelds autoindustrie, vier jaar geleden bijna ter ziele, heeft zich ontpopt als toeleverancier voor de gerenommeerde Duitse merken. In 1993, schrijft het Duitse weekblad Die Zeit, waren er van de 11.300 werknemers van voor de revolutie nog maar 284 overgebleven.

De Treuhand, de gevolmachtigde van de regering, had de onderneming na veel mislukte avonturen bestempeld als ongeschikt voor sanering, tot de gebroeders Rittinghaus zich meldden.

Zij slaagden er in de voormalige Trabantproducent, nu AG Sachsenring, in vier jaar te transformeren tot systeemtoeleverancier, de hoogste staat van genade voor een toeleveringsbedrijf in de Duitse industrie. Het bedrijf werd daarmee in korte tijd de directe concurrent van ondernemingen als Thyssen en Mannesmann. De omzet is in vier jaar opgelopen van 34 miljoen DM tot 270 miljoen DM in het lopende jaar.

Het personeelsbestand is al weer bijna verdrievoudigd tot 750 personen. En de onderneming maakt ook al weer complete auto's, te weten de Uni 1, een bestelwagen met een gecombineerde diesel- en elektrische aandrijving.

Het Duitse weekblad Die Zeit is verkrijgbaar in de kiosk. http://www.zeit.de