Amerikaans verzet tegen Alitalia-KLM

ROME, 23 SEPT. Continental Airlines, de Amerikaanse partner van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft zich fel gekeerd tegen mogelijke samenwerking van Alitalia met de KLM. “Zich verbinden aan de KLM zou een vergissing zijn, een buitengewoon ernstige vergissing”, zei David Grizzie, directeur corporate development van Continental.

Grizzie is speciaal van Houston naar Rome gevlogen om hier die boodschap rond te bazuinen na persberichten dat Alitalia op het punt staat een akkoord te sluiten met de KLM. Grizzie waarschuwde dat ook de plannen van Continental om een financieel belang te nemen in de Italiaanse maatschappij, hierdoor op losse schroeven komen te staan. Tot nu toe zijn de twee maatschappijen gebonden door afspraken over code sharing, het met elkaar delen van de vluchtschema's

Alitalia heeft volgens Grizzie niets te winnen in een akkoord met de KLM. “De KLM bevindt zich in een absoluut bijzondere positie in het panorama van de luchtvaartmaatschappijen, omdat zij de enige grote groep is die niet kan bogen op een interne markt, maar alles moet zetten op de verbindingen”, zei Grizzie tegen La Repubblica. “Haar inspanningen gaan allemaal in één richting: zoveel mogelijk passagiers die op weg zijn naar Amerika of naar het Oosten via Amsterdam laten reizen.”

Grizzie zei dat deze strategie niet alleen te beperkt is voor Alitalia, maar ook een bedreiging vormt voor de Italiaanse plannen om van de Milanese luchthaven Malpensa een belangrijke hub voor intercontinentale vluchten te maken. ,De KLM heeft er geen enkel belang bij om een dergelijke concurrent in huis te halen, en zal al het mogelijke doen om het begin van de nieuwe hub te vertragen en het belang ervan te verkleinen'', zei Grizzie.

Die plannen tot modernisering van Malpensa, de tweede luchthaven van Milaan, waren voor de Amerikaanse partner van de KLM, Northwest Airlines, juist een reden om mogelijke Italiaans-Nederlandse samenwerking positief te beoordelen. Northwest ziet liever Milaan dan Madrid als de belangrijkste hub van Zuid-Europa.

Volgens Grizzie kan Alitalia zich beter richten op Air France, waarmee de Italianen ook in gesprek zijn. Continental heeft ook met Air France afspraken over code-sharing. Dat de privatisering van Air France door premier Jospin op de lange baan is geschoven, staat volgens Grizzie commerciële samenwerking niet in de weg. Air France is met zijn belangrijke thuismarkt vergelijkbaar met Alitalia en is volgens Grizzie veel minder afhankelijk van verbindende vluchten.

De operatieve samenwerking tussen Continental en Alitalia komt volgens Grizzie niet in gevaar door een eventueel akkoord met KLM, maar voor deelname van Continental in het kapitaal van Alitalia zouden “de voorwaarden radicaal veranderen”.

In de Italiaanse pers is erop gespeculeerd dat het centrum-linkse kabinet in Rome een lichte voorkeur heeft voor Air France als partner. Dat zou een politieke achtergrond hebben: de openlijke steun van Parijs voor directe toetreding van Italië tot de Economische en Monetaire Unie.