Zakenblad Forbes komt met een mondiale editie

NEW YORK, 22 SEPT. Het zakenblad Forbes zal in maart 1998 een mondiale editie lanceren. Dat heeft Steve Forbes, topman van Forbes Inc. en hoofdredacteur van het blad gisteren bekendgemaakt. Forbes rekent op een oplage voor de nieuwe uitgave van ongeveer vijftigduizend en een lezersbereik van 250.000 mensen, voor tachtig procent via abonneewerving.

De internationale editie van het blad wordt in Europa, Azie, Latijns-Amerika en Afrika verspreid. De mondiale editie zal deels een bewerking zijn van de artikelen uit de Amerikaanse Forbes, deels komen er ook alleen voor de mondiale editie geschreven bijdragen in.

Forbes moet inter5nationaal vooral concurreren met Fortune, een publicatie van Time Warner die al jaren een internationale editie heeft. Daarnaast zijn ook het Amerikaanse blad Business Week en het Britse The Economist op deze markt gerenommeerde concurrenten.

Forbes verschijnt tweewekelijks in een oplage van gemiddeld 782.000 en heeft volgens marktonderzoek een lezersbereik van 4,8 miljoen. Topman Steve Forbes was vorig jaar een van de meest vooraanstaande en opvallende onafhankelijke presidentskandidaten in de Amerikaanse verkiezingscampagne. Forbes viel vooral op door zijn radicale belastinghervormingsvoorstellen.

Het Amerikaanse blad heeft voor abonnees maandelijks de bijlage Forbes ASAP, een technologiesupplement, en Forbes FYI, een supplement over vrije tijd. In 1996 was Forbes voor de vijfde achtereenvolgende maal in de VS het zakenblad met het hoogste aantal advertentiepagina's.