Grote proef met rekeningrijden

DEN HAAG, 20 SEPT. Het moment dat de automobilist in de Randstad met een chipkaart zal moeten betalen voor het gebruik van de weg in de ochtendspits komt dichterbij. Op de A8 bij Zaandam, de A12 bij De Meern en de A13 bij Delft vinden in maart volgend jaar technische proeven plaats met rekeningrijden. Op deze drie plekken komt radiografische apparatuur die in staat moet zijn een chipkaart, bevestigd achter de voorruit van de auto, af te lezen.

In het blad Profiel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt een beschrijving gegeven van de proef, die er toe moet leiden dat rekeningrijden binnen enkele jaren (2001) daadwerkelijk wordt ingevoerd. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) beklemtoonde deze week bij de presentatie van haar begroting in de Tweede Kamer hoe belangrijk rekeningrijden kan zijn bij de bestrijding van de fileproblematiek in de Randstad.

De automobilist die in de ochtendspits de weg opgaat betaalt via een chipkaart, die in de auto in een speciaal apparaat wordt gestoken. Deze on-board-unit is zo groot als een fors uitgevallen cassettebandje en wordt achter de voorruit geplaatst. Het past precies achter de achteruitkijkspiegel, waar tot voor kort meestal het kenteken deel III was geplaatst. Op de heffingspunten staan portalen met radiografische apparatuur. Als de auto eronderdoor rijdt, wordt de chipkaart 'afgewaardeerd'. Dat zal om een bedrag van circa vijf gulden gaan. Aan de proef die in maart start nemen vijfhonderd automobilisten deel en het betreft dan uiteraard nog fictieve bedragen.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat overlegt met de bankenorganisatie Interpay of de chipkaart voor rekeningrijden dezelfde kan zijn als de bank- of giropas. Die zijn de afgelopen maanden door de banken met honderduizenden tegelijk uitgerust met een chip, die dan dient als een elektronische beurs voor kleine betalingen. Maar die chip, in feite een kleine computer, is voor veel zwaardere taken geschikt, zoals het opslaan van persoonlijke gegevens.

Het is overigens niet verplicht om een apparaat met chipkaart aan boord van de auto te hebben. Van auto's zonder on-board-unit, of met een onvoldoende saldo op de chipkaart, wordt na het passeren van de heffingspunten het kenteken gefotografeerd. Zij krijgen een rekening thuis, die wel hoger ligt dan wanneer men elektronisch betaalt. Het privacy-aspect van het rekeningrijden is een van de zaken die de overheid moet ondervangen in nieuwe wetgeving.