Whirlpool schrapt 4.700 arbeidsplaatsen

ROTTERDAM, 19 SEPT. Whirlpool, fabrikant van huishoudelijke apparaten, schrapt 4.700 banen als onderdeel van een ingrijpende reorganisatie. Nu werken er nog 46.000 mensen bij het Amerikaanse bedrijf dat in het afgelopen jaar een omzet behaalde van bijna negen miljard dollar.

Waarschijnlijk vervallen de meeste arbeidsplaatsen in Europa waar ook een aantal fabrieken gesloten zal worden. Volgens algemeen-directeur J. Rietveldt van Whirlpool Nederland (160 werknemers) produceert Whirlpool voor de Europese markt in Frankrijk, Duitsland, Italië en Zweden. Hij verwacht dat de sanering voor de organisatie in Nederland (marketing en verkoop) “geen dramatische gevolgen” zal hebben.

De reorganisatie moet vanaf het einde van deze eeuw jaarlijkse besparingen opleveren van omstreeks 180 miljoen dollar. De kosten van de sanering, die door Whirlpool worden geschat op 350 miljoen dollar, komen ten laste van het resultaat over het derde kwartaal.

Op de Amerikaanse effectenbeurs werd positief gereageerd op de drastische maatregelen. Het aandeel Whirlpool sloot op Wall Street ruim negen dollar hoger op 66 dollar.

De reorganisatie is volgens Whirlpool onderdeel van een plan om de productie en dienstverlening van Whirlpool te integreren en de positie van het bedrijf in Azië en Latijns Amerika te versterken. Analist J. Glodfarb van zakenbank Merill Lynch noemde tegenover het persbureau AP de nieuwe strategie van Whirlpool 'radicaal' en is van mening dat deze “het bedrijf zou kunnen terugbrengen naar een periode van attractieve groei en meer winst”.

Onderdeel van de reorganisatieplannen van Whirlpool is de verkoop van Whirlpools financiële divisie aan het bedrijf Transamerica Corp. uit San Francisco. Transamerica zal voortaan financiële diensten verlenen aan consumenten die Whirlpool-producten kopen en aan detailhandelsbedrijven die producten van Whirlpool verkopen.

Whirlpool, dat enkele jaren geleden de divisie huishoudelijke apparaten van Philips heeft overgenomen, voert in Europa de merken Algor, Bauknecht, Fides, Ignis, Laden en Whirlpool. In winkels in de Verenigde Staten is het bedrijf bekend van merken als Kitchenaid, Roper, Estate en Coolerator.

In het afgelopen jaar behaalde het bedrijf een nettowinst van 156 miljoen dollar op een omzet van 8,7 miljard dollar. Whirlpool heeft fabrieken in dertien landen en verkoopt zijn producten in 140 landen.

“Deze maatregelen zijn moeilijk, maar noodzakelijk om een niveau van operationele winstgevendheid te behalen dat onze klanten, werknemers en aandeelhouders van ons verwachten”, aldus bestuursvoorzitter D. Whitwam van Whirlpool. Volgens woordvoerder Christopher Wyse van Whirlpool zullen de gevolgen van de reorganisaties verzacht worden doordat mensen uit eigen beweging ontslag nemen of met pensioen gaan.