Unilever: groei in Azië ondanks valutacrisis

Ondanks de valutacrisis in Azië ziet Unilever in dit werelddeel toch mogelijkheden voor een jaarlijkse omzetgroei die wordt uitgedrukt in dubbele twee cijfers.

Dat heeft bestuursvoorzitter N. Fitzgerald van het zeep- en voedingsmiddelenconcern vandaag gezegd in Hanoi, waar zijn concern een joint venture lanceerde. Volgens FitzGerald naderen de jaarlijkse verkopen van Unilever in Vietnam de 100 miljoen dollar. Een groei van de omzet met 10 tot 20 procent zou volgens hem “niet onredelijk” zijn. In Europa groeit de omzet maar 2 tot 2,5 procent. Binnen tien jaar verwacht FitzGerald dat 50 procent van Unilevers activiteiten in ontwikkelingslanden en opkomende markten plaatsvinden. Nu is dat 30 procent. De huidige crisis op de financiële markten in Azië noemt de Unilever-topman een noodzakelijke correctie. “Maar mensen blijven zich wassen en ze blijven eten.”