Slap begin Gergjev-festival

Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival 1997: Openingsavond. Met: Igor Roma, Leo van Doeselaar, Percussive Rotterdam, Brassband Rijnmond e.a. Gehoord: 18/9, De Doelen Rotterdam. Uitzending documentaire: 22/9, 20.30 u, NPS Ned.3. Het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival 1997 duurt nog tot en met 26/9.

Het voorzichtige veegje op de tamtam waarmee de chefdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Valeri Gergjev, donderdagavond de officiële opening verrichtte van het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival 1997 stak wat bleekjes af tegenover de goed getimede vuurwerkknallen van Percussive Rotterdam, die even daarvoor voor een spetterende binnenkomer hadden gezorgd. Een reeks knallen en een veegje - het zou symbool kunnen staan voor het overkoepelende thema van deze tweede editie van het Gergjev-festival: Extase en verstilling. Maar evenzeer zou het metaforisch kunnen zijn voor de wat misleidende start van het festival.

Daags na de voorpremière van de opera Salome van Richard Strauss, een imposante co-productie van de Nationale Reisopera en het RPhO onder leiding van Gergjev, vormde de aaneenschakeling van mini-concertjes in de grote zaal en de hal van De Doelen een wat slap écht begin van het festival, waarbij de inbreng van Gergjev node werd gemist. Natuurlijk, Gergjev mompelde op verzoek van RPhO-directeur Paul Zeegers wat aanmoedigende woorden op het podium, en hij schitterde in de documentaire Valery Gergjev en de Scytische Suite die werd vertoond op een groot doek in de zaal. Maar de verschillende ensembles van leden van het RPhO - 'Societies' van blazers en strijkers - haalden bij lange na niet het niveau dat het RPhO onder de stimulerende aanwezigheid van Gergjev intussen heeft bereikt. De solistische optredens van pianist Igor Roma in een drietal parafrases van 'festival-componist' Franz Liszt en van organist Leo van Doeselaar in Liszts Prelude en fuga over B-A-C-H spraken vooral door de technische hoogstandjes beduidend meer tot de verbeelding.

Bij de opening van het zeer geslaagde Gergjev-festival 1996, dat exact een jaar geleden van start ging, werd stevig geklaagd over de dominante aanwezigheid van televisiecamera's. Waar al die camera's voor nodig waren, is onder meer te zien in de fraaie NPS-productie Valery Gergjev en de Scytische Suite (gemaakt door Frank van Praag, Peter Rump en Rob van den Berg), die maandagavond op televisie is te zien. Met tal van historische opnamen gelardeerd, zie je Gergjev in gesprek met Oleg Prokofjev, de nu 60-jarige zoon van Sergej Prokofjev, de componist van de Scytische Suite. En uiteraard zie je Gergjev het RPhO dirigeren. Het is een documentaire die prachtig verbeeldt hoezeer Gergjev en zijn Rotterdammers een gouden paar vormen.

Des te jammerder daarom dat dit paar uitgerekend op de openingsavond van het Gergjev-festival ontbrak, het festival dat Rotterdam een aantal dagen per seizoen tot de eerste muziekstad van Nederland maakt.