Zegels die winst maken

Het fletse baksteengebouw aan de 34ste Straat West op Manhattan doet het niet vermoeden maar hier op de tiende verdieping huist het grootste postale agentschap ter wereld. Hier verzorgt Inter-Governmental Philatelic Corporation (IGPC) bijna de helft van alle postzegeluitgaven ter wereld.

De officieel klinkende naam is enigszins misleidend want het bedrijf is particulier. Binnen is het een drukte van jewelste. Directeur Sam Malamud neemt om de haverklap de telefoon op. Reuters... CNN... Hallo, ik bel straks terug...

Zojuist heeft IGPC het persbericht doen uitgaan dat het eiland Nevis in het Caraibisch gebied een postzegelserie met negen beeltenissen van Diana zal uitgeven. Nevis, een lid van het Britse Gemenebest, is de eerste staat die dat doet en er zal flinke vraag naar zijn. “Er zullen in elk geval twintig landen zijn die met dergelijke uitgaven komen”, zegt Malamud. “Groot-Brittannië, Canada en Australië zitten daar uiteraard bij maar die doen dat zelf. Andere landen die via ons uitgaven verzorgen zijn Grenada, Virgin Islands, het eiland Man en andere leden van het Gemenebest.” Er zijn op dit moment al 62 landen die ooit een Diana-postzegel hebben uitgegeven, zo laat IGPC weten. Half juli nog gaf de republiek Centraal Africa een Diana-postzegel uit omdat de prinses het land bezocht. Malamud heeft het overigens wat Groot Brittanië betreft bij het verkeerde eind. Ondanks vergaande voorbereidingen komt er geen Britse Diana-zegel, omdat de familie Spencer daar tegen is.

IGPC verzorgt veel uitgaven van kleine landen. Het heeft de kennis in huis, de ontwerpers en de contacten om de postzegels onder verzamelaars te distribueren. IGPC verzorgt veel uitgaven van beroemdheden en filmsterren, maar dat is volgens pr-woordvoerder Lonnie Ostrow maar vijf procent van de ontwerpen. De rest zijn gewoon nationale helden, vissen, bloemen en monumenten.

Maar het opvallendst in filatelistisch opzicht zijn natuurlijk de beroemdheden en Ostrow erkent dat zijn pr-werk bijna uitsluitend de glitter & glamour-zegels betreft. Zo hebben Grenada, Ghana, Gambia en St. Vincent stuk voor stuk postzegels met Sylvester Stallone. Liberia heeft Marilyn Monroe, St. Vincent heeft Barbra Streisand en Nicaragua heeft John Lennon. En als iemand in Uganda een brief verstuurt plakt hij daar vaak een postzegel op van Disney's Lion King.

IGPC is al sinds 1972 bezig maar het duurde een tijdje voor het bedrijf in de huidige opzet actief was. Nu doet IGPC de postzegels voor zeventig landen.

Voor kleine landen zijn de kosten voor het maken van postzegels verhoudingsgewijs hoog. Ze besteden dat werk uit en maken door de keuze voor bekendheden een flinke winst. Landen als Brunei, Palau, Qatar en Nieuw-Caledonië rekenen daarbij op de verzamellust van het filatelistendom en de fans van de beroemdheden als Presley, Monroe of Lennon. IGPC neemt daarbij niet alleen produktie van de zegels op zich maar ook de distributie.

“Onze klanten zijn de postzegelhandelaren, die wij rechtstreeks van nieuwe zegels voorzien”, zegt Malamud. “Wij rekenen daar die handelaar niets extra's voor, maar verkopen de zegels voor wat ze waard zijn.”

Het bedrijf vermijdt het de eigen markt te verpesten door eindeloos bij te drukken. Als de prognose is dat een zegel een gewild verzamelobject zal zijn, wordt niet de oplage verhoogd maar de nominale waarde. De nieuwe Diana-postzegel komt uit in een oplage van 50.000. Een dergelijke zegel zou in een groter land als Oeganda een tien keer zo grote oplage hebben en in de VS misschien wel een oplage van 500 miljoen bereiken.