Pretpark dreigt BTW-voordeel weer kwijt te raken

DEN HAAG, 17 SEPT. De elf grote Nederlandse pretparken vrezen dat gemeenten de verlaging van de BTW voor attractieparken aangrijpen om lokale belastingen te verhogen. Dat zegt directeur H. van Zuylen van Nijevelt van pretpark Duinrell in Wassenaar.

Van Zuylen uitte zijn vrees tijdens een bijeenkomst van de Internationale Vereniging van Attractieparken die deze week in Den Haag plaatsheeft. De pretparken zijn blij met de gisteren door de regering bekendgemaakte verlaging van de BTW op hun activiteiten - van 17,5 naar 6 procent - maar ze voorzien tegelijk verhoging van allerlei lokale heffingen.

De zogeheten 'Club van Elf' zegt door de BTW-verlaging beter te kunnen concurreren met parken in omringende landen. Frankrijk hanteert hiervoor een BTW-tarief van 5,8 procent, België van 6 procent. In Duitsland ligt het op 16 procent.

Het voordeel van de BTW-verlaging dreigt evenwel te worden beperkt doordat gemeenten, aldus de Club van Elf, het toerisme in toenemende mate beschouwen als melkkoe, louter om de eigen begroting rond te krijgen. Zo heeft de gemeente Wassenaar, thuishaven van Duinrell, in haar meerjarenbegroting een forse verhoging van de toeristenbelasting aangekondigd. Ook Lisse (De Keukenhof) en Loon op Zand (De Efteling) spelen met die gedachte. Daarnaast heffen gemeenten soms vermakelijkheidsbelasting.

De pretparken zijn bang dat Wassenaar een precedent schept dat andere gemeenten op een idee brengt. “Op dat moment zijn wij ons BTW-voordeel meer dan kwijt”, zegt Van Zuylen. De Kamercommissie voor Economische Zaken heeft staatssecretaris Van Dok inmiddels vragen gesteld over het 'ongefundeerd' heffen van toeristenbelasting.

De verlaging van de BTW zal volgens Efteling-directeur R. van der Zijl niet leiden tot lagere entreeprijzen voor de pretparken. De Club van Elf hoopt door het belastingvoordeel wel een prijsstijging te voorkomen. De concurrentie buiten de branche is volgens Van der Zijl tegenwoordig vele malen groter dan daarbinnen. “Wij worden geplaagd door het enorme aanbod aan gratis festivals en markten, die vaak gesponsord en soms zelfs gesubsidieerd zijn.”

Volgens de pretparken liggen de bezoekersaantallen dit seizoen jaar bijna drie procent achter bij die van vorig jaar. Als redenen voert Van der Zijl naast concurrentie buiten de branche het weer aan. “Juli was te nat en augustus te heet.”