DAF ontwikkelt met Renault lichte trucks

DAF Trucks gaat zijn volgende generatie (lichte) distributietrucks samen met Renault ontwikkelen. De opvolgers van DAF's 45- en 55-serie krijgen deels dezelfde onderdelen als de Renault-voertuigen, maar zullen wel 'een eigen gezicht' hebben. Dit hebben beide vrachtwagenfabrikanten gisteren bekendgemaakt.

De distributietrucks die DAF nu in zijn programma heeft worden gebouwd bij het Britse Leyland, die ze eind jaren tachtig ook heeft ontwikkeld. Wat de rol van Leyland wordt, nu DAF de samenwerking met Renault aangaat, is nog niet duidelijk.

Voor de komende generatie zeggen DAF en Leyland het voornemen te hebben hun “relatie op het gebied van vormgeving, ontwikkeling en productie voort te zetten”. Een DAF-woordvoerder: “We zijn nog in een vroeg stadium, waarin we de specificaties van het product definiëren. Het is nog te vroeg om contracten te sluiten met Leyland voor het eventuele ontwerpen van de trucks”.

Welke componenten de partners samen gaan ontwikkelen is ook nog onderwerp van studie. “Het kan gaan om uiteenlopende zaken als cabines, assen, motoren, het chassis of lampen”, aldus de woordvoerder. De ervaring die Leyland heeft met de ontwikkeling van lichte trucks zou DAF daarbij volgens hem goed kunnen gebruiken.

De nieuwe vrachtwagens met een eigen gewicht inclusief laadvermogen van 6 tot 19 ton laten nog wel even op zich wachten. “We gaan zeker nog een aantal jaren door met de 45 en 55; de ontwikkeling van een vrachtwagen kost nu eenmaal tijd”, zegt de woordvoerder.

Het is niet de eerste keer dat DAF en Renault samenwerken. Het “oude” DAF werkte vanaf 1989 tot aan zijn faillissement in 1993 met het Franse autoconcern aan de ontwikkeling van een bestelwagenlijn. Die kwam door het bankroet van DAF oude stijl echter nooit van de grond. Renault besloot uiteindelijk af te zien van een schadeclaim, die tientallen miljoenen had kunnen bedragen. In ruil daarvoor kreeg Renault de beschikking over alles wat tot dat moment was ontwikkeld.

DAF Trucks is sinds een klein jaar onderdeel van het Amerikaanse Paccar. Het gaat de Eindhovense truckfabrikant de laatste tijd voor de wind. DAF heeft vooral succes met zijn niet zo lang geleden gelanceerde nieuwe zware truck, de 95XF. De productie in Eindhoven groeit, evenals het het personeelsbestand. DAF telt nu ongeveer 4.900 personeelsleden.