Reorganisatie Sara Lee van 6 miljard gulden

ROTTERDAM, 16 SEPT. Het Amerikaanse concern Sara Lee (consumentenproducten) heeft een grote reorganisatie aangekondigd. Het bedrijf gaat de komende drie jaar onderdelen van het concern verkopen en bezuinigingen doorvoeren. In totaal moet de operatie meer dan 6 miljard gulden opleveren.

Daarnaast wil Sara Lee (van Douwe Egberts koffie tot Kiwi schoensmeer) de komende drie jaar voor 6 miljard gulden eigen aandelen inkopen. De productie van goederen gaat de deur uit. Voortaan krijgt de ontwikkeling, marketing en verkoop van 'merken' de voorkeur.

Voor de in Nederland gevestigde dochter Sara Lee/Douwe Egberts heeft deze 'deverticalisering' geen directe gevolgen. De koffie van Douwe Egberts of de persoonlijke verzorging van merken als Sanex en Zwitsal zijn niet te koop. “Wij zijn juist zeer tevreden over die onderdelen”, zei president Steven McMillan van Sara Lee desgevraagd in een telefonische persconferentie vanuit Chicago. “Ook al is er waarschijnlijk wel een koper te vinden in Nederland.” Het Nederlands/Britse Unilever heeft sinds de verkoop van haar chemiedivisie 15 miljard in kas voor overnames.

Sara Lee/DE (met merken als Pickwick, Douwe Egberts, Vapona, Duyvis en Biotex) heeft 22.000 werknemers, van wie 4.600 in Nederland. De dochter behaalde over het afgelopen boekjaar een 14 procent hogere winst van 935 miljoen gulden op een omzet van 10,1 miljard gulden. Moederconcern Sara Lee (135.000 werknemers) is goed voor een omzet van 40 miljard gulden en een nettowinst van 2 miljard gulden.

Sara Lee/DE is een relatief goed renderend onderdeel van het concern, goed voor een kwart van de omzet en ruim een derde van de winst voor belastingen. “Maar dat betekent niet dat we zelfgenoegzaam kunnen zijn”, zegt de Nederlandse bestuursvoorzitter Frank Meysman. “Ook wij zullen alle activiteiten onder de loep nemen en kijken of we voldoende waarde toevoegen. De invulling van de operatie moet de komende zes tot twaalf maanden plaatshebben.”

Meysman voorziet geen verkoop van de Nederlandse productie-onderdelen van koffie, thee of tandpasta. Wel heeft Sara Lee/DE inmiddels een aantal distributie-activiteiten verkocht aan de Transport Centrale Gelderland.

Sara Lee wil zich voortaan concentreren op de marketing en ontwikkeling van merkartikelen (vleeswaren, lederwaren, schoensmeer, kleding, koffie en persoonlijke verzorging). “De wereldhandel globaliseert in hoog tempo”, gaf McMillan als verklaring. Sara Lee geen fabrieken meer nodig om zelf de grondstoffen te verwerken. De 'deverticalisatie' maakt bijvoorbeeld een einde aan de verticale integratie van alle productiefases van ruwe katoen tot merkkleding in de winkel, een proces dat Sara Lee nu nog in zijn geheel verzorgt.

Om te beginnen worden voor het einde van dit jaar dertien textielfabrieken in de Verenigde Staten van de hand gedaan. Sara Lee bestaat uit 166 verschillende divisies. In principe komen alle onderdelen met een omzet van minder dan 1 miljard dollar in aanmerking voor verkoop.

Topman McMillan verwacht dat er geen ontslagen zullen vallen. “Eerder het tegendeel. De verkochte fabrieken zullen naast Sara Lee ook andere klanten kunnen bedienen. En voor Sara Lee komen de fondsen beschikbaar voor verdere groei, die mogelijk ook banen zal opleveren.”

Sara Lee neemt voor de reorganisatie een extra voorziening van 1,6 miljard dollar. De reorganisatie moet dit jaar een kostenbesparing opleveren van 25 tot 50 miljoen dollar en 100 tot 125 miljoen dollar in het jaar 2000. De winst per aandeel zal volgens het bedrijf 3 procent extra groei laten zien.