Amerika's Grijze Dame kiest voor kleur

WASHINGTON, 16 SEPT. De Grijze Dame, zoals de bijnaam van The New York Times luidt, krijgt een face-lift. De meest gezaghebbende krant van Amerika, en wellicht van de wereld, brengt voor het eerst in de 136 jaar van haar bestaan kleurenfoto's in haar nieuwskatern - een kleine revolutie voor de degelijke en soms wat stoffige institutie.

De eerste kleurenplaat was gisteren geen harde nieuwsfoto, maar een portret van Maria Callas uit 1974. Kennelijk schrijft het handboek 'Hoe schakel ik als beschaafde krant over op kleur?' Callas voor als eerste stap, want de Franse krant Le Monde (die ook pioniert buiten de grenzen van zwart, wit en grijs) waagde zich dit weekeinde ook al aan kleurenplaat van de legendarische sopraan. Maar op de sportpagina zette The New York Times de nieuwe techniek in voor het nieuws, met fraaie foto's van juichende football-spelers. De voorpagina schakelt geleidelijk op kleurenfoto's over.

The New York Times hoopt met haar opgefriste uiterlijk een nieuwe generatie lezers aan te trekken. De krant is niet de grootste van het land, maar heeft wel de meeste invloed in de politiek en de andere media. De krant neemt er geen genoegen mee een lokale krant te zijn voor New York en omgeving (waar 65 procent van haar lezers woont), met daarnaast een kleine maar aandachtige lezersschare in Washington. De landelijke editie, die op acht verschillende lokaties wordt gedrukt, is op steeds meer plaatsen in het land verkrijgbaar. En de Web-site van de krant is een van de beste en overzichtelijkste in de Amerikaanse krantenwereld.

Maar hoewel de krant met haar tijd wil meegaan, wil ze uitdrukkelijk niet met alle winden meewaaien. Haar degelijkheid is legendarisch. Toen de dood van prinses Diana koppenmakers in de hele wereld naar extra vette letters en pagina-brede koppen deed grijpen, opende de Times de voorpagina ijskoud met het artikel: 'Congres Wacht Veel Onafgemaakt Werk Bij Terugkeer Reces'.

Het weekblad The New Yorker mocht een aantal proefnummers van de nieuwe New York Times bestuderen. “We hebben ze zorgvuldig geïnspecteerd op tekenen die wijzen op een naderende ondergang van de beschaving”, meldde het blad droogjes. “We hebben niets aangetroffen”. Over de ingehouden tonen van de kleurenfoto's is The New Yorker zeer te spreken. “Het is net geen Rembrandt. Maar in een Rembrandt hoefde ook geen vis verpakt te worden”.