Sir Georg Solti

Mozart: Don Giovanni. London Philharmonic Orchestra en solisten o.l.v. Sir Georg Solti. (Decca, 455 500-2)

Wat was de teleurstelling groot vorig jaar in Salzburg, toen dirigent Sir Georg Solti eind augustus door een acute griepaanval niet in staat was de laatste uitvoering van Fidelio te dirigeren. Het zou zijn afscheid moeten worden als operadirigent in Salzburg, 59 jaar nadat hij er voor het eerst achter de piano zat als repetitor en assistent van Toscanini.

Solti, die tien dagen geleden overleed, vond de vele repetities die nodig waren voor een volledige opera te zwaar worden. Maar dat betekende niet dat hij Salzburg de rug wilde toekeren. Hij was van plan als concertdirigent nog regelmatig terug te komen.

Ruim een maand later stond de 84-jarige Solti al weer in de Royal Festival Hall in Londen. Hij dirigeerde er een van zijn laatste Don Giovanni's, een uitvoering waarvan Decca een fraaie live-opname maakte. Solti kon, zoals steeds de laatste jaren, beschikken over een geweldige cast, vooral dank zij Bryn Terfel als Don Giovanni. Terfel heeft een zeer gespierd geluid, maar de zwaarte gaat geen moment ten koste van flexibiliteit en expressie. Ook Michele Pertusi (een gelukkig niet al te sullige Leporello), Ann Murray (een flink overspannen Donna Elvira) en Renée Fleming (Donna Anna, een prachtig, warm geluid) dragen bij aan de bijzondere kwaliteit van de cast.

En Solti? Hij is de man die de uitvoering zijn onontkoombare vaart geeft. Solti moest nooit veel hebben van de 'authentieke' uitvoeringspraktijk. Een enkele keer, bijvoorbeeld als hij de violen krachtig laat aanzetten, is dat misschien te merken. Maar over het algemeen klinkt het London Philharmonic Orchestra heel soepel en doorzichtig. De zogeheten historische benadering had waarschijnlijk ook niet veel extra's te bieden aan een dirigent die van nature met zoveel vuur opera's leidde.