Onderzoeksbureau voor filmsector naar VNU

VNU heeft het Amerikaanse onderzoeksbureau The National Research Group overgenomen van het Britse reclamebureau Cordiant, eigenaar van onder meer Saatchi & Saatchi. National Research, gevestigd in Los Angeles, is de belangrijkste verschaffer van marketinginformatie aan de filmbranche in de Verenigde Staten.

Het bureau levert informatie aan onder meer Disney, Paramount, MGM en Warner. Zo peilen de zeventig vaste medewerkers en meer dan duizend telefonische enquêteurs de belangstelling voor bioscoopfilms. Ook wordt het gebruik en de interesse voor video's, televisieprogramma's en themaparken onderzocht. De filmsector is de grootste opdrachtgever.

De informatie is de klanten van National Research goud waard. Door een kijkje te krijgen in het consumentengedrag kunnen de filmmaatschappijen hun reclame- en verkoopbeleid beter sturen. “Ze willen weten of hun films succes hebben. Mocht dat niet zo zijn dan kunnen ze de reclamecampagnes bijsturen”, zegt een woordvoerder van VNU. De Amerikaanse firma is ook aanwezig in Europa en Azië. In 1996 behaalde National Research een omzet van omgerekend bijna 88 miljoen gulden. De brutowinst bedroeg 10,6 miljoen gulden, waarmee VNU een goed renderend bedrijf in handen heeft gekregen (brutomarge 12 procent). Het Haarlemse concern denkt zelf dat het brutocijfer bij National Research nog “behoorlijk” omhoog kan door de activiteiten te integreren met de andere marketingafdelingen van VNU in Amerika. Ook zal National Research expanderen.