Winst Heineken 9,8 pct. hoger

AMSTERDAM, 12 SEPT. De nettowinst van bierbrouwer Heineken over het eerste halfjaar van 1997 is met 9,8 procent gestegen van 297 tot 326 miljoen gulden. De omzet nam toe tot 6,5 miljard gulden. Dat is 11 procent meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.

Heineken profiteert van een verschuiving binnen de afzet van 'standaard'-pils naar 'premium'-pils als het merk Heineken. Ook de kosten van grondstoffen en verpakkingsmaterialen waren lager dan vorig jaar.

Heineken verwacht dat de groei van de nettowinst voor geheel 1997 “ruim boven de 10 procent” zal liggen, mede dankzij het goede weer in augustus. Heineken behaalde in 1996 een nettowinst van 655 miljoen gulden.

De omzetstijging is voor meer dan de helft te danken aan overnames van brouwerijen in Italië en Slowakije. De afzet in hectoliters steeg met 3 procent.

Zonder de afzet van de nieuwe brouwerijen bleef het aantal verkochte hectoliters enigszins achter bij dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat in de eerste zes maanden steeg met 15 procent van 464 naar 535 miljoen gulden. De winst per aandeel steeg met 9,8 procent van 5,92 gulden tot 6,50 gulden.

De cijfers zijn beter dan financiële analisten hadden verwacht. Na zes jaar lang een winstgroei van meer dan tien procentpunten, moest Heineken vorig jaar een winstdaling melden. Ook voor dit jaar hadden analisten op een gematigde groei gerekend. De koers van het aandeel Heineken op de Amsterdamse beurs reageerde positief op de cijfers. Heineken boekte op een dalende markt rond het middaguur een winst van 14,50 gulden op een slotkoers van 317 gulden gisteravond.

De biermarkt in Europa, waar Heineken meer dan 71,5 procent van de omzet realiseert, stagneert. Heineken probeert daarom de verkoopmix te veranderen, van bier met een lagere winstmarge naar bier met een hogere marge. “Meer Heineken en minder nationale biermerken in het standaardsegment”, zei Guus Lubsen van de raad van bestuur vanochtend op een persconferentie in Amsterdam. De afzet van het merk Heineken groeide met 1 procent tot 8,8 miljoen hectoliter.

Heineken moet het snelstgroeiende internationale merk blijven, voor Amstel is volgens de brouwer een rol weggelegd in de bovenkant van de 'standaard'-bieren.“Als je bier in drie segmenten indeelt”, zegt Lubsen, “zie je dat het middensegment met de standaardbieren onder druk staat, met name in zuidelijk Europa. Dat verschuift naar goedkope huismerken en naar premiumbieren. Daarvan profiteert het Heinekenmerk.”

De omzetstijging was voor 3 procentpunten te danken aan valutakoersen. Heineken had minder baat bij de hoge koers van de dollar (goed voor een bijdrage in de kasstroom van 600 miljoen dollar per jaar) dan veel andere Nederlandse bedrijven met belangen in de Verenigde Staten. Heineken dekt zich lang vantevoren in tegen koersschommelingen.

De hoge dollar zal daarom pas begin 1998 gaan bijdragen aan de winstgroei.