Truc

Vertraging en misleiding zijn onmisbaar onderdeel van de trucendoos van de onderhandelaar. Die trukendoos kan open als bedrijven om de tafel zitten voor een overname.

Deze week viel voor automatiseringsdochter Debis van Daimler-Benz het doek in de wedloop om Roccade. Debis was te laat met zijn bod op het overheidsbedrijf. Logisch, aldus Debis-bestuurder Knops: commissarissen en bestuurders van Daimler-Benz moeten instemmen met dit soort transacties, het overnamebedrag zou wel eens tot een slordige miljard kunnen oplopen. Voor het doorhakken van deze knoop was echter geen plaats op de agenda van de Daimlertop.

Hier lijkt geen sprake van een vertragingstruc of misleiding, hooguit van gebrek aan slagvaardigheid. Of speelt er meer?

Daimler had gehoopt, erkende Knops, dat de overheid met Roccade nog even geduld zou opbrengen, de verkoop was al vaker uitgesteld. Minister Zalm van Financiën maakte echter duidelijk dat daarvan geen sprake kon zijn.

Heeft het Duitse bedrijf zijn hand overspeeld met tijdrekken of nieuwe eisen?

In dat geval is weinig rekening gehouden met gevoeligheden uit het verleden. Na de ondergang van Fokker liet de Nederlandse overheid zich kritisch uit over de handelwijze van de top van Daimler-Benz. Bij Roccade wordt gefluisterd dat het mede daardoor niet boterde in de onderhandelingen tussen Zalm en Schrempp.

Zalm, bij de besprekingen over Fokker betrokken toen Daimler van de overheid opnieuw een paar miljard vroeg, zou zich niet nog eens door Schrempp aan het lijntje hebben willen laten houden. Fokker was een liefdesbaby van de Daimler-topman, maar dat feit heeft de vliegtuigbouwer niet gered. Hij krijgt vooralsnog geen nieuwe kans.