Taxfree: verbod kost banen

BRUSSEL, 12 SEPT. Het afschaffen van belastingvrije verkopen binnen de Europese Unie gaat 30.000 banen kosten in de luchtvaartindustrie. Daarnaast zullen vakantievluchten gemiddeld met 3 tot 5 procent toenemen. Dat schat de International Duty Free Conferedation (IDFC) op basis van vier studies die gisteren in Brussel zijn gepresenteerd.

De Europese ministers van Financiën kwamen in 1991 overeen om de belastingvrije verkoop van onder meer tabak, parfums en alcoholhoudende dranken binnen de Europese Unie af te schaffen. De verkoop van taxfree zou in strijd zijn met de vrije concurrentie. De maatregel gaat in 1999 in en geldt alleen voor de verkoop van belastingvrije goederen binnen de EU.

Vooral luchthavens en -maatschappijen en veerbootondernemingen vrezen daardoor voor verlies van inkomsten. In 1995 was de taxfree handel tussen EU-lidstaten goed voor een omzet van 3,7 miljard ecu, een kleine acht miljard gulden. Tegenover deze omzet staat geen extra toename van fiscale inkomsten als de belastingvrije verkoop wordt afgeschaft. Volgens de IDFC betreft de meeste taxfree verkoop extra omzet. Vooral kleine luchthavens, die het moeten hebben van vluchten binnen de EU, verdienen veel aan de verhuur van winkelruimte voor taxfree winkels. Als zij deze inkomsten kwijtraken moeten zij de lasten voor luchtvaartmaatschappijen tot 40 procent verhogen. Daarmee komt volgens de luchtvaartwereld het voortbestaan van kleine regionale vliegmaatschappijen in gevaar. Ook zullen de lasten voor vakantiecharters toenemen. Dat leidt ertoe dat meer touroperators hun heil buiten de EU zullen zoeken. Dat zou Griekenland op jaarbasis alleen al een half miljoen toeristen kosten. Het totale banenverlies in de luchtvaartwereld bedraagt volgens de donderdag gepresenteerde studies 30.000. Deze banen zullen vooral verdwijnen in lidstaten als Ierland, Portugal en de Scandinavische landen, die aan de rand van de EU liggen.

De FST, een koepel van de Europese transportbonden, schat het totale verlies aan arbeidsplaatsen bij luchtvaart- en veerbootmaatschappijen zelfs in op 150.000. Aan die raming ligt echter geen studie ten grondslag. De Europese Commissie liet donderdag weten dat uitvoering van de maatregel onvermijdelijk is. (ANP)