Actie werknemers havenpool

ROTTERDAM, 12 SEPT. Ongeveer 150 van de 300 met ontslag bedreigde werknemers van de Amsterdamse havenpool hebben vanmorgen een op- en afrit van de ringweg A-10 bij Amsterdam geblokkeerd. De havenarbeiders hielden met personenauto's en busjes ongeveer drie kwartier het kruispunt, boven de Amsterdamse Transformatorweg, bezet.

Ze deelden pamfletten uit onder de automobilisten, die volgens een actievoerder, positief reageerden. “Ze zijn gewend om in de file te zitten.” Volgens de politie hebben de actievoerders geen extra files veroorzaakt.

Voor de havenpool, een soort uitzendbureau voor havenarbeiders, is een faillissement aangevraagd. De curator wacht deze week deskundig advies af, voor hij overgaat tot ontslag van de werknemers, aldus de Vervoersbond FNV.

De arbeiders eisen echter een doorstart en claimen het werk in de haven. Om te voorkomen dat gedurende de actie tijdelijke krachten worden inzet, werkte een aantal actievoerders door.

“De werkgevers blokkeren de CAO-onderhandelingen,” zegt actievoerder Jerom Wiegers, “Wij gaan niet bij de brievenbus wachten op de uitkomst. Wij beginnen een soort guerillastrijd en zullen de komende tijd op verschillende plaatsen opduiken.” De actievoerders willen de komende weken 's ochtends verrassingsacties houden.

De Vervoersbond FNV, District Noord-West sympathiseert, maar ondersteunt de acties nog niet officieel, aldus Wiegers.

De Amsterdamse havenpool (315 werknemers) maakte eind vorige maand bekend dat faillissement moest worden aangevraagd. Pogingen van de directie om de Amsterdamse havenpool, die officieel als Arbeidspool te boek staat, over te laten nemen, liepen allemaal op een mislukking uit.

De oorzaak van de ondergang van de Amsterdamse havenpool is het tekort aan werk voor de 315 werknemers. “Er is te weinig werk. De leegloop is te groot en dat moeten we allemaal uit eigen zak betalen”, aldus directeur P. Wentink bij de bekendmaking van de faillissementsaanvraag. De havenpooldirectie hoopte aanvankelijk dat uitzendbureau Randstad redding zou brengen. Randstad besloot echter na een maand studie niet bij de SHB-pool betrokken te willen worden. Randstad zag af van steun omdat men vond dat havenwerkers veel te duur zijn. Bovendien vreesde het uitzendconcern dat de werkgelegenheid in de haven de komende jaren verder zal afkalven door toenemende automatisering, waardoor de overslag van goederen minder arbeidsintensief zal worden.

Amsterdam is de grootste haven voor cacao in de wereld, maar het vervoer van cacaobonen gaat in toenemende mate via containers en minder in zakken, zoals vroeger. De SHB is in het leven geroepen na reorganisaties in de Amsterdamse haven. De vakbonden hebben toen bedongen dat er een havenpool zou worden opgericht die de overtollige werknemers zou opnemen.

Die werknemers kregen volledig doorbetaald, ook in tijden dat zij niet werken. Daardoor verdwenen de financiële reserves van de SHB, inclusief een subsidie van 24 miljoen van het ministerie van Sociale Zaken.