Duitse auto-industrie spuwt zijn gal op Bonn

FRANKFURT, 11 SEPT. De Duitse auto-industrie heeft gisteren tijdens de autoshow van Frankfurt (IAA) de regering in Bonn zwaar bekritiseerd over het slechte bedrijfsklimaat in Duitsland. 'Standort Deutschland' was een regelmatig terugkerend thema op Duitslands grootste automobielshow die vandaag haar deuren voor het publiek heeft geopend.

Het waren bovendien niet de eerste de besten die kritiek op Bonn hadden. Het scherpst werd de Duitse industriepolitiek veroordeeld door Herman Scholl van Bosch, de grootste toeleverancier van de auto-industrie in Duitsland. Hij sprak over “de onmacht van de politiek die toch beslissingen moet nemen”. Scholl sprak verder over “partijpolitiek gecalculeer dat er in resulteert dat de industrie niet in aanmerking komt voor de noodzakelijke belastingverlichting, waarmee op zijn minst een deel van de nadelen ten opzichte van het buitenland zou kunnen worden ingelopen.”

Hij kreeg daarmee bijval van Jürgen Schrempp, bestuursvoorzitter van Daimler-Benz. Schrempp die begin jaren negentig als bestuursvoorzitter van Fokker-moeder Dasa al een doemscenario schetste dat 'Standort Deutschland' voor de Duitse industrie volslagen onbetaalbaar zou worden. Schrempp noemde het gisteren “belachelijk dat de belastinghervorming voor de Duitse industrie nog steeds niet heeft plaatsgevonden.” Maar hij vecht als topman van Duitslands grootste industrieconcern wel meer akkefietjes uit in Bonn. Regeringssubsidie voor het mede door Dasa ontwikkelde en geproduceerde Europese gevechtsvliegtuig Jäger 90 is dringend noodzakelijk wil Daimler financieel niet zwaar op dit project toeleggen.

Niettemin is de kritiek van Schrempp op Bonn op zijn minst ambivalent. Want het succesverhaal van Mercedes-Benz, gebombardeerd tot de absolute kernactiviteit bij Daimler, bewijst dat uitgerekend Daimler de problemen rond 'Standort Deutschland' redelijk onder controle heeft. Daimler globaliseert weliswaar in rap tempo maar dat is toch niet ten koste gegaan van de werkgelegenheid in Duitsland, waar Mercedes-Benz in de produktie alleen dit jaar al 4300 nieuwe arbeidsplaatsen creëert. De nieuwe terreinwagen (een soort Landrover) wordt weliswaar in Alabama in de Verenigde Staten gemaakt, maar de motoren komen uit Duitsland.

Mercedes-Benz stevent in 1997 af op een recordproductie en een miljardenwinst. Schrempp heeft Daimler van een reus op lemen voeten met teveel verschillende industriële activiteiten getransformeerd in een afgeslankt concern waarin Mercedes-Benz centraal staat. “Dat was alleen mogelijk door een omslag in denken binnen het concern”, zegt Schrempp. “Dat heeft niet alleen een aantal moderne, innovatieve producten opgeleverd maar ook een flexibel management”.