Champagne revolutie

Wijn 'hangt' aan zijn jaartal. Is het een goed jaar? Zelfs bij de meest eenvoudige wijn wordt deze vraag gesteld. Eén van de duurste wijnen, champagne, gaat echter door het leven zonder jaartal, een enkele exclusieve 'Millésime' uitgezonderd. Dat verandert.

De nieuwe Mise en Cave is vóór de feestdagen verkrijgbaar in de winkels. Voor meer informatie: Jacobus Boelen (importeur), tel 020-5806806

Champagne kent twee stijlen: 'standaard', zonder jaartal, onder te verdelen in Brut, Extra Brut en Demi-sec, en daarnaast de exclusieve Millésime, een champagne van één enkele jaargang. Gewone champagne is, in tegenstelling tot de millésime, een blend van verschillende jaargangen. In de Champagne-streek telt niet zozeer de jaargang als wel de signatuur van het huis dat de champagne maakt. Eigendom van wijngaarden is in deze contreien minder belangrijk dan contracten met boeren die op de beste stukken wijnbouwgrond zitten en de beste druiven leveren. Dit alles hangt samen met de sterk wisselende hoeveelheid marine kalk in de bodem en de ongewisheden van het klimaat. Deze factoren hebben champagne gemaakt tot wat hij is: een blend van hoofdzakelijk één jaargang met daaraan toegevoegd de vin de réserve uit eerdere jaren. Zo'n blend moet garant staan voor een constante kwaliteit. In plaats van een jaargang zorgen de vele champagnehuizen met elk hun eigen stukken grond in 313 verschillende gemeenten voor de nodige afwisseling binnen de champagne. Alleen een topjaar met een voorspoedige groeicyclus doet een champagnehuis beslissen om een jaargangschampagne op de markt te brengen.

Dit betekent dat de consument nooit weet hoe oud de niet millésime champagne is. Toch is dit belangrijk te weten omdat de champagne een verplichte rijping van vijftien maanden moet ondergaan. Liefst meer, maar nooit minder. Een goed champagnehuis dat zijn champagne 3 tot 5 jaar laat rijpen kan zich dus niet onderscheiden van een huis dat het minder nauw neemt met die rijping en de dag na de 15e maand de champagne bottelt en op de markt brengt. De kwaliteit moet een consument maar aflezen aan de prijs die hij voor de goede champagne betaalt, maar zeker weten doet hij het niet. Behalve voortaan de kopers van Charles Heidsieck, een gerenommeerd huis, lid van de groep der 'Grandes Marques'. Zij hebben besloten de consument niet alleen informatie te geven wanneer de champagne de kelder is ingegaan om te rijpen, maar hem tegelijk ook een notie bij te brengen van de ontwikkeling op fles die de schijnbaar altijd identieke 'Huissmaak' doormaakt.

Vanaf deze maand brengen zij een nieuwe serie champagnes op de markt onder de naam 'Mise en Cave 1992/1993/1994'. Ze zijn allemaal recent gebotteld en vertonen ieder duidelijk hun eigen karakter, gevolg van de respectievelijk 3, 4 en 5 jaar die zij in de Cave hebben liggen rusten op hun lie, de gistcellen die in de fles aanwezig zijn ten gevolge van de kunstmatig op gang gebrachte tweede gisting. Hoe langer de fles met deze lie in aanraking blijft, hoe fijner de mousse, ofwel de belletjes in de champagne. Wie twijfelt aan de kwaliteit van een champagne of een andere mousserende wijn, moet maar eens in zijn glas kijken: veel gebubbel is geen teken van kwaliteit, maar van snel toegevoegd koolzuurgas.

Het plezierige voor de consument is, dat hij door het op het rugetiket omschreven smaakpatroon een champagne kan kiezen die past bij het moment waarvoor hij bestemd is. De stap van aperitief naar maaltijdbegeleider wordt hierdoor overzichtelijker. Verder wordt het prijskaartje dat nu eenmaal aan een goede fles champagne hangt, beter onderbouwd door de aantoonbare rijpingstijd in de cave. Als de champagne eenmaal is gebotteld rust hij nog een half jaar en komt dan op de markt. Het is de bedoeling van het huis Heidsieck om steeds drie jaargangen op de markt te brengen; in december wordt de 1995 gelanceerd.