Boeing opent charme-offensief

BRUSSEL, 10 SEPT. Boeing begint een advertentiecampagne in enkele Europese landen, waaronder Nederland. De Amerikaanse vliegtuigbouwer zet daarin zijn belangrijkste Europese toeleveranciers in het zonnetje. De afgelopen maanden lag het concern in Europa flink onder vuur door zijn megafusie met branchegenoot McDonnell Douglas.

De Europese Commissie keurde die pas na taaie onderhandelingen in juli goed toen Boeing had beloofd de Europese concurrentie niet uit de markt te stoten. Behalve op Nederland richt Boeing zijn pijlen op Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland en Italië. In Nederland speelt het automatiseringsbedrijf Baan een prominente rol in de campagne die over enkele weken in landelijke kranten van start gaat. Andere toeleveranciers van Boeing in Nederland zijn de Fokkerbedrijven Fokker Aerostructures (Papendrecht) en Fokker Elmo (Woensdrecht), tegenwoordig onderdeel van machinebouwer Stork. Het Amerikaanse concern heeft in Europa ongeveer tweehonderd toeleveranciers. Alleen al dit jaar zal Boeing in Europa “zo'n twee miljard dollar besteden, ofwel 60.000 directe en indirecte arbeidsplaatsen”, aldus Craig Martin, directeur commmunicatie van Boeing Europa. Hij sprak tegen dat de campagne is bedoeld is om Boeings imago op te vijzelen. De plannen staan volgens hem los van de fusie-onderhandelingen met Brussel. “We willen laten zien dat Boeing niet alleen actief is in de VS.” (AFP, ANP)