Winkelraad van MKB: winkels uur langer open

DELFT, 9 SEPT. De Nationale Winkelraad van MKB Nederland wil dat de winkels in Nederland 's avonds een uur langer openblijven en pas 19.00 uur sluiten. Uit een enquête van de Winkelraad blijkt dat 82 procent van de winkeliers van de mogelijkheid geen gebruik maakt om langer open te blijven in de avonduren.

Dit heeft de Nationale Winkelraad, waarbij 40.000 detailhandelbedrijven met ongeveer een half miljoen werknemers zijn aangesloten, vanmorgen gezegd. “Bij de winkeliers die wel openblijven, blijken de klanten vooral even na zessen de snelle boodschap te doen, zoals kant-en-klare-maaltijden”, zei voorzitter A. van Arenthals van de Winkelraad: “Om die klanten ter wille te zijn, willen wij ons sterk maken dat de winkels om zeven uur sluiten en niet om zes uur.”

Volgens de Nationale Winkelraad die zich naar eigen zeggen “van meet af aan sterk verzet tegen verruiming van de winkelopenstelling”, is de verruiming is geen succes. De Winkelraad leidt dit af uit de enquête naar de verruiming van winkelopenstellingstijden onder 3.000 winkeliers en filiaalhouders in de detailhandel, die vanmorgen werd gepresenteerd. Vorige week bleek uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) al dat de consumenten niet erg enthousiast zijn over de koopzondag. De detaillisten die hun winkel wel langer openhouden (18 procent) hebben hun omzet, de winst en de werkgelegenheid nauwelijks zien stijgen in de avonduren of op de koopzondag. De Nederlandse detailhandel heeft de omzet het afgelopen jaar vooral overdag zien groeien tussen 12.00 en 18.00 uur, en dan met name op de traditionele winkeldagen vrijdag en zaterdag.

De Winkelraad wil om die reden dat de vrijdag en de zaterdag verder worden ontwikkeld door onder meer belastingkantoren en banken op zaterdag open te stellen voor consumenten. “De consument wil van zijn bank ook op zaterdag meer dan geld uit de muur trekken en wil misschien ook zijn paspoort verlengen”, gaf Arenthals aan. De omzet van de detailhandel is volgens cijfers van het CBS in de eerste helft van dit jaar met 3,8 procent gestegen. Een kwart van de detaillisten heeft de omzet overdag zien toenemen, een op de zeven vooral op de zaterdag. Slechts een op de twintig heeft meer verkocht in de avonduren, waarbij de klanten meer produkten hebben aangeschaft in het genre “luxe”, “vlugklaar'en “gemak”.