Vedior ziet winst met een derde omhoog gaan

AMSTERDAM, 9 SEPT. Uitzendorganisatie Vedior heeft in de eerste helft van het boekjaar 1997/'98 de winst met 32 procent zien stijgen tot 76 miljoen gulden. De omzet steeg in dezelfde periode met 9,5 procent tot 3,4 miljard gulden.

De goede prestaties van Vedior zijn vooral te danken aan de nog steeds flink stijgende markt voor uitzendkrachten. In termen van marktaandeel is Vedior er zowel in Nederland als in Frankrijk, op dit moment de belangrijkste afzetlanden, nog niet in geslaagd om de daling om te zetten in groei. Toch toonde Vedior-voorzitter G.H. Smit zich vanmorgen bij de presentatie van de halfjaarcijfers zeer tevreden over de prestaties van Vedior, dat eerder dit jaar werd afgesplitst van detailhandelsconcern Vendex. “De daling van het marktaandeel in Nederland is nu heel licht. Veel lichter dan in voorgaande jaren”, aldus Smit.

Ook over de daling van het aandeel op de Franse markt, waar Vedior met BIS tot de top-drie behoort, maakt Smit zich naar eigen zeggen geen zorgen. Die daling wordt volgens hem veroorzaakt door een inkrimpende markt voor medisch personeel en voor werknemers in de autobranche. “En op die markten is BIS toevallig allebei sterk aanwezig”, aldus Smit. De Vedior-voorzitter verwacht dat de Franse markt voor uitzendwerk de komende maanden juist sterker zal aantrekken dan in andere Europese landen. In Nederland rekent Smit op een stabilisatie van de marktgroei.

Vedior, dat na de overname van BIS een stevige positie op de Europese markt heeft verworven, kampt in alle belangrijke afzetlanden met hevige en toenemende concurrentie. Het concern heeft de laatste maanden regelmatig gezegd te streven naar dominante marktposities: zo wil men in Nederland het marktaandeel verdubbelen tot 20 procent. Hoe die groei moet plaatsvinden, kon Smit vanmorgen niet aangeven: “Dat ligt in de toekomst verborgen.” Voordeel van de overname van BIS en de daaropvolgende beursgang van Vedior is volgens Smit wel dat Vedior niet meer zelf op zoek hoeft naar acquisitiekandidaten, maar dat het concern nu zelf wordt benaderd. “Wat dat betreft is er echt iets veranderd”, aldus Smit.

Evenals uitzendorganisaties als Randstad en Start wil ook Vedior het succes van de Nederlandse uitzendformule in het buitenland te gelde maken. Daarbij ligt volgens Smit het accent de komende jaren alleen op Europa, pas daarna denkt Vedior aan mogelijke acquisities in de Verenigde Staten. “We hebben steeds gezegd dat we eerst in Europa een goede positie willen veroveren.” Internationale spreiding is belangrijk omdat steeds meer klanten voor alle vestigingen ter wereld van hetzelfde uitzendbureau gebruik willen maken. De kans bestaat dat concurrenten als Manpower en Adecco, die nu al wereldwijd actief zijn, straks de markt hebben afgeroomd.