Uitzonderlijke winstgroei Vendex

AMSTERDAM, 9 SEPT. Het detailhandelsconcern Vendex International heeft over het eerste halfjaar een nettowinst behaald van 813 miljoen gulden. De uitzonderlijke winststijging is voor het grootste deel toe te schrijven aan de verkoop van 20 procent van Vedior, het uitzendconcern dat in juni naar de beurs ging.

Zonder buitengewone baten was de nettowinst 384 miljoen gulden, 154 procent meer dan vorig jaar. De winst per aandeel zonder buitengewone baten steeg met 174 procent naar 4,87 gulden.

De omzet in de eerste zes maanden van het boekjaar 1997-'98 groeide met 36 procent tot 7,8 miljard gulden.

Zonder aankopen en verkopen van bedrijven en onroerend goed bedroeg de omzetstijging 6,1 procent. Het bedrijfsresultaat is meer dan verdubbeld tot 322 miljoen gulden.

Bestuursvoorzitter mr. J.M. Hessels zei vanochtend op een persconferentie in Amsterdam dat Vendex profiteerde van het consumentenvertrouwen in Nederland, dat hoger is dan ooit tevoren. Dat vertrouwen herstelde zich in de tweede helft van vorig jaar. “Dit halfjaar wordt vergeleken met een relatief zwak halfjaar in 1996”, zei Hessels.

Vendex verwacht dat het bedrijfsresultaat over de tweede helft van het boekjaar 1997-'98 naar verwachting minstens hetzelfde niveau zal halen als vorig boekjaar. Het resultaat over onroerend goed zal volgens Vendex aanzienlijk hoger uitkomen. “We zitten daarmee aan de voorzichtige kant, omdat in de detailhandel altijd veel afhangt van de laatste maanden van het jaar”, zei Hessels.

In de detailhandel (wat overblijft nadat eind dit jaar de overige 80 procent van Vedior is verkocht) steeg de omzet met 13 procent tot 4,3 miljard gulden en het bedrijfsresultaat met 79 procent tot 109 miljoen gulden. Voor het eerst sinds jaren droegen de 63 warenhuizen van Vroom & Dreesmann bij aan die omzetstijging. Bij de V&D begint de aanpassing van de formule vruchten af te werpen. De omzet steeg met 8 procent tot 802 miljoen gulden. Dat was voor de helft te danken aan nieuwe klanten en voor de helft door de verruimde openingstijden. De extra koopzondagen en koopavonden zijn volgens Vendex een 'absoluut' succes. Het bedrijfsresultaat van de warenhuizen is nog 9 miljoen negatief, maar dat is een verbetering van 11 miljoen gulden ten opzichte van vorig jaar.

“We zijn nu halverwege met de reorganisatie”, zei drs. P.E. Hamming die binnen het bestuur verantwoordelijk is voor de warenhuizen. “Het moet een 'concept'-warenhuis worden.” Het aandeel van mode bij V&D is bijvoorbeeld gegroeid van 46 naar 55 procent. Verliesgevende sectoren als witgoed (ijskasten en dergelijke) en doe-het-zelf-artikelen zijn of worden uit de schappen verwijderd. De verliesgevende elektronica wordt in de warenhuizen voortaan geëxploiteerd via een joint-venture met de Vendex-keten Dixons.

Bij de levensmiddelen groeide de omzet met 6,1 procent tot 2,5 miljard gulden.

De supermarkten (Edah, Konmar en Basismarkt) hebben hun marktaandeel van ongeveer 11 procent behouden.

Met name de Edah warenhuizen draaiden boven verwachting.