Duitse auto-industrie leeft op

De Duitse auto-industrie maakt een opmerkelijk herstel door. Op de automobielshow in Frankfurt tonen de producenten hun herwonnen kracht.

FRANKFURT, 9 SEPT. Meer kwaliteit voor minder geld. Onder dit motto speelt de 100ste automobielshow van Frankfurt (IAA) deze week in op de trend onder het publiek naar kleinere, zuiniger en milieuvriendelijkere auto's. Bovendien viert de jubilerende IAA, in de autobranche aangemerkt als een van de belangrijkste autosalons ter wereld, de wederopstanding van de Duitse auto-industrie. Het toonbeeld van de veerkracht van de Duitse auto-industrie, die sinds begin jaren negentig uit een diep dal is geklauterd vormt Volkswagen, dat op de show een nieuwe Golf introduceert. Sinds VW in 1974 de eerste Golf presenteerde zijn er ruim 18 miljoen auto's van dit uiterst populaire model verkocht. De Golf begint daarmee het succes te naderen van zijn legendarische voorganger de Kever, de best verkochte auto ter wereld. Maar VW-bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch beklemtoont het specifieke karakter van de Golf als hij uitlegt: “Toen we de eerste Golf uitbrachten hadden we met dit model nauwelijks concurrentie. Nu moet de Golf in zijn klasse concurreren met een veelvoud aan modellen van andere fabrikanten.”

De nieuwe Golf is het vierde model in deze serie en Volkswagen hoopt in de toekomst 3300 wagens van het nieuwe model per dag te kunnen produceren binnen het door de inmiddels bij VW vertrokken Spanjaard Lopez en produktieman Piëch gesaneerde en efficiënt opererende autoconcern uit Wolfsburg. Piëch is zich zo bewust van zijn nieuwe troefkaart dat hij vermoedt dat de nieuwe Golf met verve de concurrentie aankan met de nieuwe kleine Mercedes A-klasse (prijs onder de veertig mille, een unicum voor Mercedes) en de nieuwe Opel Astra. Tegen de tijd dat Opel over een half jaar de nieuwe Astra aan de klant kan leveren heeft VW volgens de redenering van Piëch al een half miljoen nieuwe Golfs verkocht en heeft Volkswagen een beslissende voorsprong genomen op zijn hardnekkigste concurrent in dit volume-segment. Temeer daar de prijs van de nieuwe Golf onder de 30 mille blijft.

De Europese automarkt stagneert de laatste jaren. De verkopen van 12,8 miljoen nieuwe auto's in 1996 zullen dit jaar naar schatting slechts fractioneel oplopen naar 13,2 miljoen. De Golf had op de Westeuropese markt vorig jaar een marktaandeel van 5,37 procent. Maar het gevecht tussen de autofabrikanten wordt steeds grimmiger. Illustratief wat dat betreft is dat ook Mercedes Benz zich op de markt van kleine auto's heeft begeven. Op de tentoonstelling in Frankfurt pronkt de A-klasse, over een maand wordt begonnen met de productie van de Smart, een joint-venture tussen Mercedes-Benz en horlogemaker Swatch. Mercedes-topman Jürgen Hubbert onderstreept het belang voor Mercedes om zich in een segment van kleine auto's te storten waarin het tot nu toe nooit actief is geweest. “Daar ligt voor de autofabrikanten nog enige groei de komende jaren.”

Elfhonderd exposanten uit 41 landen tonen hun waar in Frankfurt, waar de belangrijkste autofabrikanten voor een groot aantal primeurs zorgen. Porsche komt na 34 jaar met een opvolger voor de legendarische 911. In de Verenigde Staten brengt Porsche de Boxster op de markt. Dat blijkt zo'n succes dat bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking aan de vooravond van de IAA bekendmaakte dat de Duitse sportwagenfabrikant de winst in het op 31 juli afgesloten boekjaar heeft verdubbeld ten opzichte van de 48 miljoen gulden een jaar eerder. Porsche gaat de produktie opvoeren van 32.000 naar 38.000 auto' per jaar, het aantal uren waarin een Porsche wordt gefabriceerd wordt drastisch teruggebracht. In het duurdere segment vormt Porsche daardoor een schoolvoorbeeld van een sukkelend familiebedrijf dat met behulp van Japanse organisatiedeskundigen onder Wiedeking binnen enkele jaren is getransformeerd tot een moderne autofabrikant.

Ook Hoogovens is present in Frankfurt. Het IJmuidense staal- en aluminiumconcern toont ondermeer een concept voor een ultra lichte carosserie van auto's, waarbij optimaal gebruik gemaakt is van de voordelen en mogelijkheden van staal- en aluminiumtoepassingen. Twee metalen waarin het IJmuidense concern gespecialiseerd is. Hoogovens hoopt daarmee een bijdrage te kunnen leveren en wat te verdienen aan de richtlijnen die de EU vanaf 2005 de autofabrikanten zal opleggen voor productie van nog zuiniger en schonere auto's voor het milieu.