THE ECONOMIST

Ook The Economist ontkomt niet aan een plaatje van Diana op de cover. Bij de redactie heerst vooral ongeloof. Waarom is de afgelopen week zoveel losgekomen? “Deze week is de macht van de massamedia duidelijker geworden dan ooit, en ook de kracht van persoonlijke emotie. Dat zou niet hoeven te verbazen. Maar toch deed het dat.”

De onverwachte populariteit van Diana zoekt het blad in haar vreemde combinatie van eigenschappen: de zwakte die ze toonde contrasteerde fel met de perfectie van haar glamour, en de populariteit van haar liefdadigheidsacties compenseerde haar algemeen bekende tekortkomingen. En dan was er nog de schaamte die velen moeten hebben gevoeld toen ze beseften dat ze meer van Diana wisten dan ze misschien wel weten wilden. Het blad verwacht dat het Britse koningshuis de crisis wel weer te boven komt, de paparazzi zullen meer onder de afkeer van het volk te lijden hebben. “Politici uit veel landen zullen nu genoeg lef hebben om met privacy-wetten te komen waarvan ook minder beroemde individuen zullen kunnen profiteren.”