Schot Coulthard dankt zege aan snelle pitstop in Monza

MONZA, 8 SEPT. De Schot David Coulthard heeft met een McLaren zijn tweede zege in het Formule 1-seizoen behaald. Na de Grote Prijs van Australië zegevierde hij gisteren op het circuit van Monza in de Grote Prijs van Italië. De Fransman Jean Alesi werd tweede, de Duitser Heinz-Harald Frentzen eindigde op de derde plaats. De Nederlander Jos Verstappen viel uit door materiaalpech.

De voormalige wereldkampioen Michael Schumacher blijft leider in het tussenklassement. Met nog vier races op het programma heeft Schumacher tien punten voorsprong op zijn naaste rivaal Jacques Villeneuve. De Duitser werd zesde in Monza, de Canadees eindigde op de vijfde plaats. Alesi staat derde in het tussenklassment. Hij is kansloos voor de wereldtitel. De Fransman moest zijn koppositie in Monza snel afstaan aan Coulthard. “Ik had graag gewonnen, maar de tweede plaats is ook een mooi resultaat. Op dit lastige parkoers kon ik niet meer proberen Coulthard voorbij te gaan. Dat was te riskant.”

Coulthard droeg zijn zege op aan prinses Diana, die een dag eerder werd begraven. De 25-jarige Schot had bij de huldiging moeite zijn tranen te bedwingen. “Ik was me heel erg bewust van de rouwstemming die in Groot-Brittannië heerste. Het was een emotioneel moment toen het volkslied werd gespeeld met al die mensen voor mij op het podium. Er ging heel wat door mij heen toen de vlag werd gehesen. Ik wilde eigenlijk deze keer de gewoonte om met champagne te spuiten laten vallen. Na enige discussie besloten we het toch te doen omdat het traditie is. Maar het was niet gemakkelijk.”

Coulthard ontmoette prinses Diana op het circuit van Silverstone in 1995 waar hij tweede werd in de Grote Prijs van Groot-Brittannië. “Ik heb haar foto nog steeds bij me thuis hangen. Het was een onvergetelijk moment.”

Voor Coulthard was het de derde overwinning in zijn loopbaan. De Schot zwaaide na afloop de monteurs in de stal van McLaren alle lof toe. “Dankzij hen had ik een supersnelle pitstop. Dat heeft veel bijgedragen tot de overwinning. Zo kon ik de concurrentie verslaan.” Coulthard had inderdaad baat bij de snelle pitstop. Het verschil tussen de winnaar en de nummer vijf bedroeg slechts zes seconden. Een fout van de monteurs zou een forse duikeling in het klassement hebben betekend.

Verstappen was minder te spreken over zijn monteurs. Hij was als twintigste gestart, maar moest na twaalf ronden de strijd staken. Hij voelde zich kansloos in de gevoelige Tyrell-bolide. “Het schakelen gaf problemen”, sprak Verstappen na afloop. “Daardoor ben ik heel voorzichtig gaan rijden, maar daar schiet je natuurlijk in zo'n race niet veel mee op. Het had allemaal geen zin. Hetzelfde probleem met het luchtdruksysteem in de motor deed zich in Canada voor. Bij zoiets ben je als coureur machteloos.”

De Grote Prijs van Italië werd gekenmerkt door een aantal gevaarlijke manoeuvres. De Engelsman Johnny Herbert maakte na afloop heftige verwijten aan het adres van de Duitser Ralf Schumacher. Op een van de gevaarlijkste plekken van het circuit in Monza crashte de Brit na een onhandige passeeractie van Schumacher. Herbert kwam met de schrik vrij maar was woedend op zijn collega.

Stalbaas Peter Sauber gaf zijn coureur groot gelijk. “Dit was een van de negatiefste ervaringen die ik ooit bij een autorace heb meegemaakt.”

Schumacher, die even later ook uitviel, was zich van geen kwaad bewust: “Ik had het gevoel dat Johnny te laat afremde. Als ik hem heb geraakt, bied ik hem mijn verontschuldigingen aan.” (ANP)