Connelly leidt effectvol

De Amerikaanse dirigent Paul Connelly, die door Het Nationale Ballet met ingang van dit seizoen is benoemd als opvolger van de Australische muzikaal leider Nicolette Fraillon, leidt het Nederlands Balletorkest in de begeleiding van Giselle en, daaraan voorafgaand, Toer van Schayks Fantasie 1841.

Connelly was eerder gastdirigent van Het Nationale Ballet en Het Nederlands Dans Theater, hij werkte bij het American Ballet Theatre en het Nationale Ballet van Canada. Hij leidde ook balletvoorstellingen in de Scala van Milaan en het Londense Covent Garden, terwijl hij ook opera's en symfonische concerten dirigeert.

Connelly dirigeert buitengewoon adequaat, mooi, wat langzaam en effectvol en hij laat daarbij het Nederlands Balletorkest excelleren. Dat geldt voor de Berlioz-muziek van Fantasie 1841 (het eerste deel van de Symphonie fantastique - het lied Le spectre de la rose uit Les nuits d'été klonk via de band) - en de muziek van Adolphe Adam voor Giselle, waarin prachtig suggestief gestalte wordt gegeven aan de vervreemdende sfeer van de waanzinscène (eerste acte) en de romantische mystiek van de witte slotacte.