Capriolen

De Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan zijn respectievelijk de langste winkelstraat en de langste laan van Rotterdam. Waar ze elkaar kruisen, is een van de aardige plekken van Rotterdam. Het straatbeeld en de sfeer tussen de vier hoeken van Nieuwe Binnenweg en Mathenesserlaan doen een beetje Latijns aan en niet alleen wegens de stevige platanen en brede trottoirs die aan Franse boulevards herinneren.

Op één hoek is nog wel een echt Rotterdams en dus on-Latijns café gevestigd, Cosy Corner. Het heeft zijn vaste klanten voor een pils en een borrel, de twee biljarttafels en de onvermijdelijke gokmachines. Cosy Corner, ook en sinds lang eetcafé, is de uitzondering.

Aan de overzijde van de Mathenesserlaan doet het brede terras van het Westerpaviljoen aan Parijs denken. Op mooie dagen is het propvol met jongelui die het dolce far niente beoefenen. Medewerkers van Radio en TV Rijnmond wier burelen naast deze voormalige Unilever-kantine zijn gevestigd, strijken er regelmatig neer, evenals Rotterdams enige dandy, Jules Deelder, een buurman van Cosy Corner. Op de derde hoek zijn de Italiaanse pizzeria Ciao en een klein Italiaans restaurant, Da Bruno, gevestigd, beide eveneens met een terras. De vierde hoek is ook Italiaans: restaurant Portofino is gelegen naast Hartman Binnenhuisadviseurs dat in een grote, onlangs verbouwde ruimte fraaie meubelen, vooral van Italiaans design, exposeert.

De terrasbezoekers op de drie hoeken van het kruispunt hebben een permanente attractie: het verkeer dat hier bij uitzondering zonder stoplichten zijn weg moet vinden. Dat lukt doorgaans aardig. Botsingen komen regelmatig voor maar hebben zelden ernstige gevolgen. De gevaarlijkste voertuigen zijn hier niet de auto's, de trams of de autobussen. Het is vooral oppassen geblazen met de bromscooters en snorfietsen wier jeugdige, veelal allochtone berijders gevaarlijke capriolen uithalen zoals in elke Italiaanse stad te zien is. Hun eindpunt is vaak de coffeeshop Desire (ondertitel: Skunk-session), twee panden naast Cosy Corner aan de Nieuwe Binnenweg. Daar worden bestellingen geplaatst die soms snel moeten worden bezorgd, en dat kan een leuke bijverdienste opleveren. Een nieuwe Piaggo of Aprilia (nieuwprijs 3.000 tot 5.000 gulden) wordt er uitvoerig bewonderd en besproken.

“Na alcohol zijn de brom- en snorscooters het grootste gevaar voor het verkeer”, zegt een politieagent nadat hij een groepje scooterjongleurs op de stoep voor Desire bestraffend heeft toegesproken. “Die jongens opereren vaak levensgevaarlijk. Vooral voor wandelaars en fietsers. En voor hen zelf, want veel bromscooters zijn opgevoerd om harder te kunnen scheuren en vaak hebben ze geen helm op hoewel dat verplicht is.”

De politie houdt regelmatig massale controles, zoals onlangs op een kruispunt bij de 's Gravendijkwal waar in twee uur 87 bekeuringen werden uitgedeeld. De boetes kunnen flink oplopen - geen helm: 60 gulden, geen kentekenplaat: 110 gulden. De agent die veel scooterrijders persoonlijk kent, “zet alles in de computer”. Dat komt regelmatig van pas: het grootste risico voor scooterrijders is beroving van hun statussymbool. De politieman kent het risico. “Als ik na mijn dienst naar huis ga, 's avonds, op mijn scooter, langs het Kralingse Bos, hou ik mijn riem om. Als ze die bulten aan mijn riem zien, schrikken ze.”