Ellende in de boot moet geldschieters naar water lokken

In de roeisport mag steeds meer reclame worden gemaakt, zowel op de boot als op het lichaam van de roeier. Toch vindt de Nederlandse bond de regels nog veel te streng.

LAC D'AIGUEBELETTE, 6 SEPT. Voor Marc Top is nog een wereld te winnen. In het hoofdbestuur van de wereldroeibond (FISA) is de 41-jarige Nederlander sinds een week verantwoordelijk voor reclame, sponsoring, marketing en public relations. Roeien en commercie, niet bepaald elkaars bondgenoten, wil hij samenbrengen in een mooi huwelijk.

Naar reclame voor produkten is het lang zoeken bij de WK roeien aan het Meer van Aiguebelette in de Franse Savoie. Weinig grote bedrijven verbinden hun naam aan het belangrijkste roei-evenement van het jaar. Er wordt vooral reclame gemaakt voor de onbegrensde toeristische mogelijkheden die de Savoie te bieden hebben.

Een voorval in het Nederlandse kamp illustreerde afgelopen week dat roeien en commercie allesbehalve elkaars natuurlijke bondgenoten zijn. Amerikaanse, Britse en Franse bondsbestuurders deden hun beklag bij de Nederlandse roei-autoriteiten uit onvrede met de in hun ogen te opzichtige reclame-uitingen op de boten van hun Nederlandse collega's.

Het logo van de hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandsche Roeibond (KNRB) valt inderdaad enigszins uit de toon bij die op buitenlandse boten, maar de reclameregels zijn niet overtreden. De bedrijfskleuren van Pink Elephant (informatietechnologie-dienstverKan regel niet uitvullen lening), roze en blauw, contrasteren met het geel van de boot.

Er mag dan steeds meer reclame op steeds meer plekken worden getoond, op boot, riemen en roeier, tevreden is de Nederlandse roeibond allerminst. Bondsdirecteur Erik Ruts wil dat de FISA de hele boot vrijgeeft voor reclame. “Zonder de normen van de goede smaak uit het oog te verliezen. Maar alleen al vanwege televisieregels kan dat niet”, zegt Ruts. “Zoveel ruimte om iets met reclame te doen heb je toch al niet. Alleen op de Acht heb je nog een beetje exposure.”

Marc Top is de belangrijkste man bij de FISA als het gaat om reclame, pr en sponsoring. Sinds 1990 is hij als lid van een FISA-commissie nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de wereldbekercyclus, die dit jaar voor het eerst werd gehouden. De regatta's in München, Parijs en Luzern vormen sindsdien de etalage van de roeisport en zijn daardoor nog aantrekkelijker geworden voor roeiers (meer prestige) en voor potentiële sponsors (meer aandacht). De wereldroeibond sloot vorig jaar een contract met marketingbureau IMG, dat de grote sponsors voor de wereldbeker moet binnenhalen. In de komende dagen zal de FISA de naam bekendmaken van de eerste grote geldschieter van de wereldbeker.

Om het roeien interessanter te maken voor de tv-kijkers, dus ook voor potentiële sponsors, zullen bij roeiwedstrijden meer close-ups van roeiers en boten worden gemaakt en zullen er minder beelden met een overzicht van het roeiersveld te zien zijn. “Je moet de pijn en de ellende van de roeiers kunnen zien”, zegt Top, die het roeien met geestdrift promoot. “Het is een cleane sport. Bij ons kom je niet van die grote dopingverhalen tegen. En er wordt er altijd in een mooie, milieuvriendelijke omgeving geroeid, in een 2.000 meter lange arena die zich uitstekend leent voor bedrijven die meer naamsbekendheid willen krijgen.”

Bondsdirecteur Ruts ziet in gedachten donkerblauwe boten met een roze streep over denkbeeldige wateren varen, maar beseft tegelijkertijd dat het een droom is die voorlopig niet zal uitkomen. “Zelfs als de FISA het helemaal vrij zou geven wat we met reclame op de boot kunnen doen, zou dat niet mogelijk zijn. De leidende botenbouwer die ook aan ons levert, verkoopt geen boten in andere kleuren dan geel. Ze kunnen wel een blauwe leveren, maar die wordt dan zwaarder. In het geval van de acht zo'n anderhalve kilo. En dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Zie je het al voor je? Een blauwe boot met roze blokken. Dan weet je toch meteen dat daar een Nederlandse boot vaart?''

Alleen de Acht leent zich voor reclame-uitingen