Modepopjes

Hij staat vooraan met kritiek op ondernemers die meer beloven dan ze waar maken. Maar als het om zijn eigen toekomst gaat, viert wishfull thinking ook bij de Consumentenbond hoogtij.

En pakt die toekomst onverhoeds toch minder zonnig uit dan verwacht, dan wordt de schuld - net als in het bedrijfsleven - snel op een ander geschoven. “Consumenten volgen steeds meer de mode, kwaliteit wordt kennelijk minder belangrijk”, zei een woordvoerdster van de Consumentenbond deze week ter verklaring van de achterblijvende ledengroei bij de organisatie. Dat had een voorlichter van Philips of Fokker niet kunnen verbeteren.

De Consumentenbond is niet de enige belangenvereniging waar de penningmeester de begroting mag baseren op een zonnig ledenaanwas-perspectief. Ook de voorzitter van de fusiebond FNV Bondgenoten, Henk Krul, riep deze week tijdens een persconferentie enthousiast over de “enorme groeikansen” voor de nieuwe bond. Er zijn nog genoeg ondernemingen en bedrijfsectoren waar de organisatiegraad niet boven de tien procent komt. “Van die kansen gaan je vingers jeuken”, aldus Krul. Geld genoeg dus voor acht nieuwe kantoren en een contributieverlaging voor de leden.

Bij de Consumentenbond is de jeuk omgeslagen in een nare kriebel in de onderbuik. Nu de ledengroei stagneert, vallen de lasten van het nieuwe hoofdkantoor wel erg tegen. En dus moet er bezuinigd worden op de arbeidsplaatsen - ook in het bedrijfsleven een geliefde oplossing van een kostenprobleem.

De duizend werknemers van FNV Bondgenoten hoeven zich minder zorgen te maken: in het ergste geval kunnen ze er altijd nog met de stakingskas van 125 miljoen vandoor gaan.